Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La Jean Monnet, fara scandal, nici macar sexual - de Cristian Tudor POPESCU

De la Ovi Pascu

La Jean Monnet, fara scandal, nici macar sexual - de Cristian Tudor POPESCU

Am fost dus la liceul "Jean Monnet" de serviciul de marketing al ziarului Gândul, ca să facem un "eveniment". Elevii aveau să citească niște referate cu ocazia zilei mondiale a păcii, poluării sau prezervativelor, nu-mi mai amintesc exact, iar subsemnatul trebuia să le aprobe cuvântând încântat și înțelept.

Încă din curte am fost plăcut impresionat de buna creștere a elevilor și elevelor care palmau cuviincios țigările de cum mă vedeau. În fața școlii încercasem un sentiment de dezamăgire dând cu ochii de limuzinele și gipurile de la BMW în sus care staționau probabil în așteptarea copiilor. Dau un rău exemplu părinții care își duc și își iau odraslele de la școală cu astfel de vehicule. Dar am aflat imediat, cu ușurare, că mă înșelam și eram nedrept: mașinile erau în bună parte ale copiilor, nu ale părinților. Mi s-au părut foarte interesante privirile câtorva domnișoare eleve machiate cu grijă, în ochii cărora citeam dorința de a fi înfiate: "Ăsta-i ăla de la televizor!".
Când mă aflu în fața unei asistențe, încerc să o simt ca pe o singură ființă. Să percep spiritul adunării și umoarea ei din acel moment. Tinerii care umpleau sala de festivități de la "Jean Monnet" s-au comportat ca un ecran reflectorizant; de la ei nu mi s-a întors decât imaginea mea în ochii lor: un papagal fără perucă, pe care îl așteptau curioși să spună cuvinte ca un om.
Începe sesiunea de comunicări. O domnișoară elevă scundă și cu părul afro citește ceva în care apare mereu sintagma "filozoful Rîlea". Rîlea în sus, Rîlea în jos, zice dânsa cu hotărâre și dicție. După ce s-a oprit, am întrebat-o cu toată delicatețea de care sunt în stare: "Pe filozoful Rîlea îl mai cheamă și Marian? Sau Mihail?". Începe să cotrobăie ușor iritată prin hârtii. "Stați liniștită, voiam doar să vă spun că, dacă îl cheamă Mihail, atunci nu e vorba de magicianul Marian Rîlea, de la emisiunea Abracadabra, ci de un anume Mihail Ralea, autor al cărții , de exemplu."
Pe măsură ce curgeau luările de cuvânt ale domnilor elevi mă cuprindea tot mai limpede halucinația că îi văd patinând pe o piftie înghețată, formată din cuvintele limbii române. Părea că puteau la fel de bine să citească, cu tot atâta aderență la sensuri, texte în finlandeză sau urdu.
Când o altă simpatică elevă a început să profereze în dușmănie cuvântul "crochete" într-un referat de literatură română, n-am mai putut să rabd până la capăt: "Domnișoară, e vorba de croșete, trei puncte între paranteze drepte, care indică înlăturarea unui fragment de text, crochetele să le mănânci tu cu mumă-ta."
S-a îmbățoșat pe loc și mi-a zis-o de la obraz: "Domnule profesor, n-aveți dreptul să mă insultați!". Dar nici la fraza asta n-avea lipici, parcă era un colindător de metrou intonând "Încetați să mă mai desconsiderați...".
"Nu sunt profesorul dumneavoastră, domnișoară, și ce-am zis e un citat din Caragiale". Mai era doar o întrebare de pus:"Dragi elevi, cine dintre dumneavoastră a dorit ca subsemnatul să vină aici, la "Jean Monnet"? Ăla eu, ăla eu, liniște cu chicoteli decente.
După care mi-am luat tălpășița, fără scandal.
PS
Astea se întâmplau cu ceva vreme în urmă. Acum, elevii aceia au vârsta animalului cu creastă care a omorât oameni în Floreasca, cu mașina de la taticu, și pe care Justiția română l-a pus în libertate ca să mai poată trage un chiolhan în amintirea răposaților.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:53:24 Ora standard a Europei de Est