Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concert de colinde și recompensarea elevilor merituoși

Activitatea nr. 12 din cadrul proiectului „Școala - Șansa mea!”

Concert de colinde și recompensarea elevilor merituoși

Universitatea din Oradea, prin Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic, în calitate de beneficiar al proiectului „Școala - Șansa mea!” și Inspectoratul Școlar Județean Bihor, în calitate de partener, au organizat un Concert de colinde, susținut de elevii care constituie grupul-țintă al proiectului menționat și care învață în școlile din localitățile Avram Iancu, Bogei, Cărăsău, Leș și Șuncuiuș (județul Bihor).

Evenimentul a avut loc miercuri, 21 decembrie 2011, în sala festivă a Inspectoratului Școlar Județean Bihor, în cadrul activității nr. 12 a proiectului, intitulată „Desfășurarea unor activități specifice pentru promovarea și îmbunătățirea abilităților sociale ale elevilor cu risc ridicat de abandon școlar”.
La manifestare au participat reprezentanți ai Universității din Oradea (prof. univ. dr. Vasile Marcu - directorul DPPPD și conf. univ. dr. Valentin Blândul - manager de proiect), ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor (prof. Dorel Luca - inspector școlar general, prof. drd. Elisaveta Roșu - inspector de specialitate, alți inspectori școlari), reprezentanți ai unităților de învățământ cuprinse în proiect (experți, coordonatori școlari, profesori responsabili cu implementarea Terapiilor cognitive A și B, elevi), reprezentanți ai comunităților locale de pe raza unde se află unitățile de învățământ.
Prin intermediul acestei activități, organizatorii și-au propus recompensarea elevilor care au obținut rezultatele cele mai bune de-a lungul anului școlar și care s-au remarcat printr-o atitudine pozitivă în raport cu școala și cu ceilalți agenți educaționali. Întâlnirea a debutat cu un scurt program de colinde, susținut de elevii celor cinci unități școlare incluse în proiect, urmat de luări de cuvânt; a fost subliniată importanța menținerii elevilor în sistemul educației formale, precum și sprijinul pe care activitățile proiectului îl aduc în acest sens. Elevii și profesorii implicați au avut astfel oportunitatea să aprecieze utilitatea participării la programul de Terapii cognitive A și B (care îi ajută pe cei mici să-și îmbunătățească performanțele școlare prin efectuarea temelor de casă, respectiv a altor exerciții și probleme suplimentare specifice fiecărei discipline de studiu incluse în program – Limba și Literatura română, Matematică, Limba engleză și Istorie), respectiv la activitățile extracurriculare – întreceri sportive, concursuri de desen, activități de ecologizare a localității, sprijinirea unor familii aflate într-o situație materială dificilă, sărbătorirea împreună a diferitelor evenimente din viața școlii / comunității – prilej cu care și-au putut îmbunătăți abilitățile sociale și de comunicare necesare integrării optime în viața adultă. La finalul activității, toți cei 100 de elevi din cadrul grupului-țintă al proiectului au primit câte un pachet constând în dulciuri și fructe, iar cei care s-au evidențiat prin rezultate meritorii au fost recompensați cu diplome și premii, constând în treninguri, ghiozdane și jachete sport.
Proiectul „Școala - Șansa mea!” este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa prioritară 2. „Corelarea învățării pe tot parcursul vieții cu piața muncii”, Domeniul major de intervenție 2.2. „Prevenirea și corectarea părăsirii timpurii a școlii”, cod contract POSDRU/23/2.2/G/28073 și are o durată de implementare de doi ani (01.07.2010 – 30.06.2012). (V. B.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:54 Ora standard a Europei de Est