Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare și în clasa I se face în etape succesive!

Noutăți de la Inspectoratul Școlar Județean Bihor

Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare și în clasa I se face în etape succesive!

Ca lucrurile să fie foarte clare în ceea ce privește clasa pregătitoare, cei interesați de subiect se pot adresa chiar inspectorilor școlari de specialitate în intervalul luni - vineri, orele 9.00 - 17.00, la telefonul verde - 0 800 816 259.

Poate nu ați aflat încă faptul că înscrierea copiilor în clasa pregătitoare și în clasa I se face în etape succesive:
1.Etapa I (5-16 martie 2012), când vor fi înscriși copiii care solicită încrierea la școala de circumscripție;
2.Etapa a II-a (20-27 martie), când vor fi înscriși copiii care solicită înscrierea la o altă unitate școlară decât școala de circumscripție, pe locurile rămase libere după repartizarea copiilor din circumscripția școlară a unității de învățământ solicitate;
3.Etapa a III-a (23-25 aprilie 2012), când vor fi înscriși copiii care au solicitat înscrierea la o altă școală decât școala de circumscripție, dar nu au fost înmatriculați din lipsă de locuri sau cei care nu au participat până acum la nicio etapă și, în această etapă solicită înscrierea la școala de circumscripție;
4.Etapa a IV-a (2-9 mai 2012), când este asigurată înscrierea copiilor care nu au participat la etapele anterioare sau nu au fost înmatriculați din diferite motive.
Rezultatul va fi afișat la unitatea de învățământ la care ați depus cererea.
Cum se face înscrierea copilului?
Înscrierea copiilor se face în urma completării de către personalul școlii a unei fișe-tip de înscriere, în prezența părinților. Completarea fișei-tip se face la secretariatul școlii la care sunteți  arondat, în perioada prevăzută de calendarul înscrierii. Completarea fișei va dura aproximativ 10 minute. Pentru completarea fișei-tip de înscriere, părintele va depune o fotocopie a buletinului său de identitate și o fotocopie a certificatului de naștere al copilului, care vor fi certificate conform cu originalul de către secretariatul unității de învățământ. Pentru aceasta, părintele trebuie să aibă asupra lui documentele în original. În situația în care părintele optează pentru înscrierea copilului într-o altă școală decât școala de circumscripție, acesta va depune și documentele care dovedesc modul în care sunt îndeplinite criteriile care permit departajarea. După completarea de către personalul școlii a fișei-tip de înscriere, părintele va semna pentru validarea corectitudinii datelor.
Departajarea se va face în raport cu următoarele criterii
a).existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap
b).existența unui document care dovedește că elevul este orfan de ambii părinți sau provine de la o casă de copii
c).existența unui document care dovedește că este orfan de un părinte sau provine dintr-o familie monoparentală
d).existența unui document care dovedește că unul dintre părinți este cadru didactic/ cadru didactic auxiliar /angajat în învățământ
e).existența unui frate/ a unei surori a candidatului înmatriculat în unitatea  de învățământ la care se solicită înscrierea.
Unitățile de învățământ pot stabili criterii specifice, pe lângă cele obligatorii de mai sus, în cazul în care există mai mulți copii care nu pot fi departajați de criteriile anterioare. Este interzisă includerea printre criteriile specifice a oricăror tipuri de teste, examene, etc. Stabilirea criteriilor specifice se face la începutul perioadei de înscriere și se anunță public. Modificarea lor ulterioară este interzisă. (Ovidiu DAN)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:04 Ora standard a Europei de Est