Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Eminesciana... la Nucet

În perioada 23 - 27 ianuarie

Eminesciana... la Nucet

„A fost odată ca-n povești/ A fost ca niciodată ...”
Așa începe una din bijuteriile literare pe care le-a dat geniul românesc.

Sub aripa geniului creator al marelui poet Mihai Eminescu, în spațiul primitor al CDI Nucet s-a desfășurat în perioada 23 - 27 ianuarie 2012 „Eminesciana” - dedicată „Luceafărului poeziei românești".
Cele patru zile au avut la bază dorința colectivului de cadre didactice de a picura în sufletele copiilor puțin din lumina operei eminesciene.
Săptămâna a debutat cu recitare de poezii și interpretare de cântece având ca suport textele marelui poet. Finalitatea primei activități s-a concretizat printr-un concurs tematic și realizare de creații poetice. În cea de-a doua zi, elevii au participat la un atelier de creație în care s-au îmbinat perfect coordonatele unirii de la 24 Ianuarie 1859 cu poezia de inspirație istorică a „poetului nepereche”. Copiii au răspuns prompt întrebărilor legate de Unirea Principatelor Române, reușind să îmbine sentimentul istoric cu cel liric, să creeze mici poezii bazate pe temelii istorice.
Festivitatea de premiere a continuat cu o activitate interactivă în care grupe de elevi au compus caligrame pe baza textelor poetului, interpretate apoi de fiecare grupă. Simbolurile eminesciene au finalizat această săptămână de creație, elevii reușind să realizeze pictopoezii, care au ilustrat geniul marelui poet.
Activitatea în sine a avut ca obiectiv major familiarizarea elevilor cu marile creații ale reprezentanților literaturii române, dar a pus accent și pe ideea de interdisciplinaritate, la întregul ansamblu participand: doamnele prof. Adriana Micle, Ioana Fărcuț, Mihaela Benchiș și Florina Bodenciu, domnii prof. Traian Coraș, Mihai Egyed și Alexandru Klein. Cuvântul de final i-a aparținut doamnei director – prof. Mirela Meza care a mulțumit tuturor participanților și organizatorilor pentru activitate.
Finalitatea acestui demers s-a regăsit în lucrările realizate de elevi (creații literare, caligrame, pictopoezii, panouri literare),
în entuziasmul și încărcătura emoțională din ochii copiilor. (Mihaela Benchiș)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 11:20:08 Ora standard a Europei de Est