Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

El a început, eu voi continua, el sau ea o va dărui...

Pe tărâmul Poeziei

El a început, eu voi continua, el sau ea o va dărui...

Într-o frumoasă seară de primăvară, am avut un vis minunat. Se făcea că mă duceam spre inima pădurii să le deschid ușa cu cheia zânelor bune.

 Mergeam pe o cărare vrăjită din pădurea tânără. În drum am întâlnit multe zâne bune care mi-au zâmbit larg și m-au îndemnat să-mi continuu drumul. Una dintre ele, Zâna Florii Albastre, m-a atins ușurel pe umăr. Am întrebat-o:”Cum pot să deschid ușa inimii pădurii?” Mi-a dat o cheie pe care scria caligrafic „Poezii”, de Mihai Eminescu. Am rămas puțin surprinsă, dar mi-am continuat drumul. Nu peste mult timp am ajuns în inima pădurii și am răsucit cheia în ușa fermecată. În acel moment cerul s-a deschis și, din sufletul lui, au ieșit sute de porumbei albi cu aripile în vânt care au ajuns pe pământul rece acoperit cu un covor multicolor de zâne. Fiecare zână își prinse porumbelul și se înălță spre cer. Apoi porțile albastre se închiseră. Am rămas singură timp de câteva minute, mută de uimire. Am răsucit a doua oară cheia și s-a deschis ușa inimii pădurii. Dinăuntru izvora o lumină puternică, orbitoare. Apoi, din miezul luminii, a ieșit o floare imensă, albastră. Înăuntrul ei am văzut silueta Poetului. Venea încet spre mine zâmbind. Plângeam de fericire și aveam vocea gâtuită de emoție. M-a luat de mână și mi-a șoptit sfios la ureche că am fost aleasă să-i urmez drumul prin desișul Literaturii, pe tărâmul Poeziei.
 Nu-mi venea să cred! Timidă și tulburată, i-am spus că eu nu pot să continuu ce a început Dumnealui, nu pot să dau lumii asemenea creații care umplu sufletul de iubire și mângâie inimile. Atunci, Poetul a intrat într-o Floare albastră și, cu privirea ațintită spre cer, și-a împreunat mâinile în semn de rugăciune. Pământul s-a cutremurat și s-a adâncit spre inima sa. Cerul și-a deschis din nou porțile și dinăuntru a ieșit un porumbel și Zâna Florii albastre. Din înaltul cerului, Poetul i-a cerut zânei să mă scalde în praf vrăjit de rouă. O putere uimitoare mi-a inundat trupul și sufletul și deodată m-am simțit în stare să duc mai departe visul Poetului. I-am mulțumit Dânsului pentru darul neprețuit pe care nu mulți îl primesc.
Încredințându-mi până și călimara cu cerneală, Poetul mi-a spus că El a fost pătruns de vraja Poeziei, eu o voi continua și el sau ea o va dărui viitorilor Poeți ce vor oferi lumii întregi din preaplinul sufletelor lor. Mi-a mai spus că El a aflat secretul zânelor bune, chiar dacă, la început nu credea în ele, mi l-a spus mie și eu îl voi trimite pe o rază de soare stelelor, Lunii, Luceafărului și Regelui Cer, care îl va închide în inima pădurii tinere, unde s-a născut „Floare albastră”, „Lacul”, „Dorința” iar cheia o va încredința Codrului, Împărat slăvit... Și dacă visul ar fi continuat... Și dacă nu s-ar fi topit niciodată...Și dacă... Și dacă... 
Diana-Valentina Crupca
(cls. a VI-a, Școala din Hidișelu de Sus)

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 19:08:01 Ora standard a Europei de Est