Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

S-a încheiat primul stagiu de practică

„Programul de practică pentru studenți: Protecția copilului – de la teorie la practică” (PractiPASS)

S-a încheiat primul stagiu de practică

Studenții Facultății de Științe Socio-Umane, Universitatea din Oradea, au terminat primul stagiu de practică derulat în cadrul proiectului „Programul de practică pentru studenți: Protecția copilului – de la teorie la practică” (PractiPASS).

Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Contract: POSDRU 90/2.1/S/61957.
Studenții de la specializările asistență socială, sociologie, psihologie și psihopedagogie specială, la nivel de licență și masterat, au încheiat primul stagiu de practică găzduit de către instituțiile cu activitate în domeniile specifice protecției copilului. Instituțiile partenere, unde studenții din Oradea au beneficiat de îndrumarea tutorilor și coordonatorilor tutori selectați în proiect, sunt Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor (DGASPC), Administrația Socială Comunitară Oradea (ASCO), Fundația Română pentru Copii, Comunitate și Familie - Biroul Operațional Oradea (FRCCF), Centrul Școlar pentru Educației Incluzivă nr. 1 Oradea (CSEI 1).
În primul semestru, cei 229 de studenți ai Universității din Oradea au fost repartizați pe grupe și au participat la 3 ore de practică pe săptămână. Studenții au avut la dispoziție instrumentele de lucru elaborate de către experții incluși în proiect: Caietul de practică, Ghidul de practică și Grila de observare a instituției. În funcție de specializare, studenții au avut de parcurs în medie 5 teme, care se regăsesc în Caietul de practică. La finalul stagiului au avut de redactat un raport final pe baza informațiilor din jurnalul de practică, respectând indicațiile din Ghidul de practică.
Evaluarea studenților pentru primul stagiu de practică s-a desfășurat în cadrul unui colocviu de practică, unde studenții au avut posibilitatea să își prezinte activitatea desfășurată și instrumentele de lucru întocmite. Pentru nota finală  s-a ținut cont de evaluarea din partea tutorelui de practică pentru activitatea desfășurată în instituție, de notarea supervizorul de practică a instrumentelor de practică întocmite de către student și de nota obținută la prezentarea activității de practică.
 „Am învățat foarte multe la activitatea de practică. Tutorii au fost alături de noi și ne-au îndrumat. Am ajuns să cunosc cu adevărat serviciile și activitățile derulate la instituția unde am fost repartizată. Pot să spun că am fost impresionată de profesionalismul de care dau dovadă angajații de acolo, dar am fost și marcată de copiii pe care i-am cunoscut și cazurile pe care le-am întâlnit”, ne comunică Anca Barbălată, studentă la Asistență Socială, anul II, care și-a desfășurat activitatea de practică la ASCO, în cadrul Serviciului de protecție a copilului.
Începând din 27 februarie, studenții selectați în cadrul proiectului vor participa la cel de-al doilea stagiu de practică în domeniul protecției copilului, care se va desfășura pe parcursul a 14 săptămâni.
Manager de proiect - prof. univ. dr. Floare Chipea; director de promovare, comunicare și imagine - cercetător științific Sorana Săveanu. (Sorana Săveanu)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:54 Ora standard a Europei de Est