Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Simpozionul de închidere a proiectului „HURO/0901/135 - Elaborarea strategiei de protecția solurilor pentru Munții Bihorului și zona Nyirség pe baza directivelor UE”

Vineri, Facultatea de Protecția Mediului a organizat

Simpozionul de închidere a proiectului „HURO/0901/135 - Elaborarea strategiei de protecția solurilor pentru Munții Bihorului și zona Nyirség pe baza directivelor UE”

Departamentul „Ingineria Mediului” din cadrul Facultății de Protecția Mediului a Universității din Oradea a organizat vineri (17 februarie 2012), la Hotel-Restaurant „Melody”, simpozionul de închidere a proiectului „HURO/0901/135 - Elaborarea strategiei de protecția solurilor pentru Munții Bihorului și zona Nyirség pe baza directivelor UE”.

Din prezidiul conferinței au făcut parte: prof. univ. dr. Ioan Mintaș, prodecanul Facultății de Protecția Mediului, prof. univ. dr. ing. Cornel Domuța, expert intern și coordonatorul P.A. al proiectului, prof. univ. dr. ing. Csep Nicolae Ioan, asistentul managerului de proiect și expert intern al proiectului, prof. univ. dr. ing. Gheorghe Ciobanu, expert intern al proiectului.
În deschiderea lucrărilor simpozionului, coordonatorul de proiect, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Domuța, a făcut cunoscut scopul conferinței profesionale de închidere a proiectului, invitându-l pe prodecanul Facultății de Protecția Mediului, dl prof. univ. dr. Ioan Mintaș, să ia cuvântul.
Dl prodecan a felicitat echipa de proiect și pe coordonatorul de proiect pentru rezultatele obținute și produsele finale realizate, după care s-a referit la noile reglementări intervenite în derularea și finanțarea proiectelor, subliniind faptul că vor trebui găsite soluții pentru autofinanțare.
În cuvântul său, dl prof. univ. dr. ing. Gheorghe Ciobanu a apreciat importanța rezultatelor proiectului și a produselor finale, între care volumul „Eroziunea terenurilor în pantă din Bihor” - o lucrare de 200 de pagini – „un punct de reper pentru studenți, pentru specialiști și pentru toți cei interesați de strategia de protecție a solurilor, din țară, dar și din zona europeană”.
În cadrul primei prezentări în power point, dl prof. univ. dr. ing. Csep Nicolae Ioan a reluat datele generale ale proiectului „HURO 2007-2013: Cod  HURO/0901/135 - „Elaborarea strategiei de protecția solurilor pentru Munții Bihorului și zona Nyirség pe baza directivelor UE”; Axa prioritară: 2. Întărirea coeziunii sociale și economice în regiunea de frontieră; Domeniul major de intervenție: 2.2. Promovarea cooperării în domeniul C+D și inovației
Acțiunea: 2.2.3. Cooperare între diferitele sectoare implicate în C+D;
Denumirea partenerului leader: Universitatea din Debrecen, Ungaria; Denumirea partenerului român: Universitatea din Oradea, România;
Durata derulării proiectului pe partea română: 1 martie 2011 – 29 februarie 2012; scopul proiectului: Elaborarea strategiei de protecție a solului pe baza directivelor UE în două teritorii diferite privind caracteristicile și exploatarea – câmpie, respectiv terenuri în pantă, defavorizate, cu condiții naturale nefavorabile (zona Nyirseg, Munții Bihorului); strategia elaborată cuprinde studiul eroziunii eoliene, eroziunea solului, compactarea solurilor, fertilizarea, schimbarea regimului de apă care duce la degradarea solurilor, regimul materiei organice, sistemul de exploatare, posibilitățile de ameliorare (bentonita, nămol din epurare, biogaz, respectiv agrotehnică adecvată terenurilor în pantă, fertilizare organo-minerală, îngrășăminte verzi)...; beneficiarii direcți și indirecți ai proiectului (Universitatea din Debrecen – ca partener leader și partenerul român – Universitatea din Oradea, prin Facultatea de Protecția Mediului), fiind subliniate bunele relații de colaborare care se dezvoltă de ani buni între cei doi parteneri în cadrul proiectelor transfrontaliere; membrii echipelor de proiect și sursele de co-finanțare; în partea a doua a prezentării, asistentul managerului de proiect s-a oprit asupra realizările pachetului de activități nr. 3 (pe subactivități).
1cm de sol se formează în 100 de ani!
În prezentarea sa, coordonatorul de proiect, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Domuța, a insistat pe realizările pachetului de activități nr. 8, evidențiind rezultatele obținute de membrii echipei de proiect, fiecare în domeniul cercetat, cu exemplificări susținute de grafice, tabele și imagini, precum: .8.1.Efectul eroziunii solului asupra proprietăților fizice ale solurilor (cercetat de conf. univ. dr. ing. Șandor Maria și prof. univ. dr. ing. Bucurean Elena); 8.2.Efectul eroziunii solului asupra proprietăților chimice ale solurilor în pantă (prof. univ. dr. ing. Ciobanu Gheorghe și prep. drd. ing. Vușcan Adrian); 8.3.Efectul eroziunii solului asupra regimului de apă al solurilor în pantă și al fertilității acestora (prof. univ. dr. ing. Sabău Nicu Cornel și șef. lucrări dr. ing. Borza Ioana); 8.4.Pierderea cantităților de sol pe terenurile în pantă și efectul eroziunii asupra producției plantelor (șef lucrări dr. ing. Brejea Radu și conf. univ. dr. ing. Bara Camelia); 8.5.Agrotehnica și regimul de fertilizare a terenurilor în pantă (prof. univ. dr. ing. Domuța Cornel și prof. univ. dr. ing. Ciobanu Cornelia), cu elaborarea PA 8/5, raport, asolamente diferite pentru terenurile în pantă, fertilizare ameliorativă, rotație și combinația acestora asupra caracteristicilor solurilor în pantă și a producției plantelor cultivate, tehnologii, precum și problemele protecției culturilor în pantă.
Prezentările au fost urmate de discuții și concluzii.
Să mai spunem că partea ungară va avea Conferința de închidere a activităților de proiect în 24 februarie 2012 la Universitatea din Debrecen, Centrul de Științe Agricole și Management Economic Aplicat. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Simpozionul de închidere a proiectului „HURO/0901/135 - Elaborarea strategiei de protecția solurilor pentru Munții Bihorului și zona Nyirség pe baza directivelor UE”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:35 Ora standard a Europei de Est