Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Metode interactive de grup”

Miercuri, la Grădinița nr. 31 din Oradea

„Metode interactive de grup”

Astăzi (miercuri, 28 noiembrie 2007), la Grădinița nr. 31 (grădiniță cu program prelungit) s-a desfășurat cercul pedagogic al educatoarelor, la care au participat educatoare de la grădinițele nr. 44, 55, 25, 14, 18, 37, 43, 27, 36, 11, 31 și Grădinița de Ambliopi, după cum ne-a spus directoarea Grădiniței nr. 31, institutor Viorica Turcuț. Tema cercului – „Metode interactive de grup”.

Pledoarie pentru schimbare
În cadrul activității demonstrative – „Balada unui greier mic”, de George Topârceanu, institutor Nicoleta Crăciun a prezentat un model de interactivitate, împărțind copiii în trei grupe, fiecare grupă avea sarcini diferite de lucru, dar care slujeau aceluiași scop. Astfel că, prin metode procedee și mijloace variate s-au urmărit: educarea limbajului, educația plastică, îmbogățirea vocabularului, trezirea de emoții, și cultivarea unor atitudini pozitive”, ne-a declarat dna directoare Viorica Turcuț.
Detaliind cele prezentate în sinteză de doamna directoare, vom urmări în linii mari filmul lecției.
Prin activitate frontală, copiii au trecut în revistă materialul didactic (natural) expus în sală: multe frunze, de toate categorii și culorile, verzi, galbene și moarte, dovleci, știuleți…, cele două personaje principale (greierele, cu vioara, și furnicuța, cu coșulețul), precum și frunzele speciale care indicau atelierele de lucru. Trecând în formație de cerc, și plimbând o frunză din mână în mână (ca pe o ștafetă), au fost recapitulate semnele toamnei, după care s-a trecut la constituirea celor trei grupe, după culoarea frunzei pe care fiecare o avea prinsă în piept.
"Balada unui greier mic"
 Pe un fundal muzical, Nicoleta a citit „Balada unui greier mic”, timp în care greierele cânta la vioară, iar furnicuța aduna provizii în coșuleț. În grupă, fiecare copil știa ce are de făcut. La o măsuță, unii desenau personajele principale și semnele toamnei, la o alta s-a realizat un colaj de toamnă, iar jos pe covor, în cea de-a treia grupă se pasa mingea de la unul la altul punându-se întrebări și răspunzând pe marginea conținutului poeziei. Activitatea s-a încheiat cu aprecieri pozitive, pe grupe și individual, iar copiii s-au retras mulțumiți știind că au lucrat bine și cu folos, în sala alăturată așteptându-i recompensa.
În partea a doua a lecției, inst. Carmen Popa (de la Grădinița nr. 44), în calitatea sa de formator, a prezentat referatul cu tema cercului pedagogic: „Metode interactive de grup – cooperare și competiție”, făcând o pledoarie pentru schimbare, și lansând o provocare la dezbaterea temei.   
 În discuțiile care au urmat, educatoarele au analizat lecția prin prisma temei cercului și a referatului prezentat, dar mai cu seamă au împărtășit din experiența lor de la clasă, în lumina reformei învățământului și alinierii sale la noile cerințe europene.
La final, doamna directoare Viorica Turcuț s-a arătat mulțumită de reușita manifestării pe care a găzduit-o și organizat-o colectivul de cadre didactice al Grădiniței nr. 31. (Ovidiu Dan)P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Metode interactive de grup”.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:09:17 Ora standard a Europei de Est