Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„De Dragobete… ne distrăm românește!”

Vineri, la Oradea Shopping City

„De Dragobete… ne distrăm românește!”

Vineri, de Dragobete (24 februarie 2012), circa o sută de elevi din patru școli ( „Avram Iancu” din Oradea – coordonatoarea de proiect, „Nicolae Bălcescu”, „Octavian Goga” și Școala din Sîntandrei) s-au distrat de minune pe scena de la Oradea Shopping City, în cadrul proiectului județean „De Dragobete… ne distrăm românește!”

Concurenții gimnaziști din cele patru școli au fost organizați în perechi (fată – băiat), fiecare purtând un număr de concurs. În derularea probelor, cei doi formau o echipă, mobilizându-se pentru a câștiga cât mai multe puncte.
După prezentarea proiectului și a concurenților, organizatorii ne-au introdus în atmosfera specifică, prin intermediul prezentării în power point a sărbătorii de Dragobete. Înaintea primei probe de concurs, dansatorii din clasa a VI-a de la „Avram Iancu” (instruiți de Florin Culda) au prezentat o parodie, pregătind astfel concurenții pentru proba de dans. În pauza dintre probe, alți și alți artiști de la școala coordonatoare au evoluat pe scenă pentru a le da o șansă concurenților să-și tragă sufletul. Înaintea celei de-a doua probe au cântat și încântat: Laura - Denisa, Amalia și Vereș, în cadrul unor cupluri celebre. Cea de-a doua probă a fost una de pantomimă (un partener trebuia să ghicească ceea ce îi comunica „jumătatea” sa prin gesturi... „disperate”). Pentru o schimbare de registru, după proba de dans, pe scenă au urcat „Dușmancele”, dar și frumoasa din „La oglindă”. În repriza a III-a li s-a cerut concurenților să recunoască pe monitor trei obiecte folosite în gospodăria țărănească. În cadrul momentului artistic următor au evoluat titrații dansatori ai școlii, din a VI-a și a II-a C (foștii și actualii elevi ai prof. Stelieana Cârciumaru), instruiți de Florin Culda, în cadrul a două colaje, cu tema „Primăvara”, iar în final Andreea Barat ne-a surprins plăcut cu un număr de balet. Proba nr. 4 avea să-i distreze cel mai tare pe partenerii aflați față-n față; unul trebuia să-l picteze pe celălalt, în ideea de a-i scoate în evidență ceea ce apreciază el cel mai mult la partenerul său. După această probă de „capă și spadă”, fără nicio legătură cu concurenții, organizatorii s-au pus să spună bancuri. Proba a cincea (și ultima) i-a dat gata cu piramida din pahare (de unică folosință), construită de unii și dărâmată de alții cu aerul eliberat dintr-un balon umflat. După mai bine de două ore și jumătate, prof. Claudia Span și Violeta Juhăleanu – coordonatori de proiect - respirau ușurate văzând atmosfera ce se încinsese pe ringul de dans în timp ce membrii juriului deliberau (prof. Felicia Goina, Furtos Gabriela, Andrada Mezea, Clonda Veronica, Janina Miaro și Emil Prodan).
„Copiii sunt minunați, iar întrecerea lor a fost o lecție de angajare și responsabilizare, care le-a pus în evidență calitățile și competențele, dar și frumoase trăsături de voință și caracter. Cu toții sunt câștigătorii unui eveniment care a omagiat iubirea, cel mai frumos, mai înalt și onorant sentiment uman”, ne-a declarat prof. Claudia Span.
Premianții
Locul I - Andreea Raita și Mihai Nemeș
Locul II – Raul Popa și Bianca Venter
Locul III – Miruna Cojocaru și Andrei Bîzgan
Pentru ocupanții primelor trei locuri, Eponge Fashion Paris a pus la bătaie vouchere de cumpărături în valoare de 150, 100 și respectiv 50 de lei. În plus cei clasați pe prima treaptă a podiumului s-au mai ales și cu câte un bilet la cinema Cortina. Dar, gazda și sponsorul concursului, Oradea Shopping City, a avut premii de participare pentru toți concurenții. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (100 de poze), accesați Galeria foto: „De Dragobete… ne distrăm românește!”

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:13 Ora standard a Europei de Est