Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Iar și iară... clasa pregătitoare!

O nouă conferință de presă

Iar și iară... clasa pregătitoare!

O nouă conferință de presă Iar și iară... clasa pregătitoare! Cred că în învățământ nu mai e nimic de discutat decât despre clasa pregătitoare!!! Iar problema a devenit, după cum „cugetă” unii, o „isterie” națională!

Cât e ziua de mare, telefonul verde sună în neștire la I.S.J. Bihor, dacă tot e gratuit, nu-i așa? Din 23 ianuarie s-au primit 345 de apeluri. Unii chiar sună să se afle în treabă și să țină inspectorii țintuiți de telefon, de parcă nu ar avea ceva mai bun de făcut!
La conferința de presă de vineri (24 februarie 2012), inspectorul școlar general, dl prof. Dorel Luca, a pus din nou pe tapet clasa pregătitoare.
O nouă redimensionare a planului de școlarizare
S-au reorganizat circumscripțiile școlare, făcându-se arondarea străzilor din jurul școlilor, folosindu-se date de la evidența populației. „Nu s-a putut stabili cu exactitate câți copii vor merge la secția maghiară și câți la secția română. Am furnizat școlilor și listele de la grădinițe. Am solicitat directorilor de școli să afișeze la unitatea de învățământ arondarea străzilor. Până în 29 februarie trebuie să redimensionăm planul de școlarizare. Ni se arată că la unele școli va trebui să dăm mai multe clase...”.
Evaluarea psihosomatică a copiilor
Tot până în 29 februarie, copiii trebuie să se prezinte pentru evaluarea psihosomatică în unul din cele 15 centre existente la nivel de județ.
Din cei 248 de copii evaluați psihosomatic, 43 au primit recomandare pentru clasa I, 194 pentru clasa pregătitoare, iar 11 pentru a urma grupa mare la grădiniță.
Dacă copilul împlinește 6 ani până la 1 septembrie, el poate fi înscris în clasa I. E vorba în primul rând de responsabilitatea părintelui care ia decizia.
Invitată la conferința de presă, dna Simina Hinț (specialist, reprezentant al CJRAE) ne-a vorbit despre evaluarea psihosomatică, despre cele două probe de evaluare cu 12 și respectiv 14 itemi (timp de evaluare, circa 30 - 40 de minute), 12 itemi pentru copiii care nu au împlinit 6 ani și 14 pentru cei care au peste 6 ani. Din echipa de evaluare fac parte psihologi școlari, educatoare și învățători (institutori, profesori)
Ce se evaluează?
Funcționarea cognitivă, atenția memoria, recunoașterea culorilor, formelor geometrice, puterea de concentrare, deprinderile matematice, un limbaj adecvat, motricitatea, dar mai cu seamă competențele sociale și emoționale, relaționarea cu psihologul, educatoarea și învățătorul. Potrivit grilelor de calcul MECTS, un copil va avea succes la școală dacă reușește să ajungă la 75 la sută din itemii fiecărei probe. Tot ce depășește 75 la sută trece în clasa pregătitoare sau în clasa I, dacă nu, vor merge în grupa mare. Potrivit listelor, 1.056 de copii ar trebui să fie evaluați până în 29 februarie. După această dată, la nivel de județ va mai rămâne doar un singur centru de evaluare psihosomatică, din cele 15 existente la această oră. (Ovidiu DAN)  

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:55:10 Ora standard a Europei de Est