Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Fii RER-ecologist, protejează mediul!”

Eco Școala „Avram Iancu”, partener al RER Ecologic Service

„Fii RER-ecologist, protejează mediul!”

Eco Școala „Avram Iancu”, partener al RER Ecologic Service „Fii RER-ecologist, protejează mediul!” Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea deține Steagul Verde, dar și titlul de „eco-școală”, iar de luni, 26 februarie 2012, este cel mai important partener al RER Ecologic Service Oradea SA.

În baza protocolului semnat de conducerile celor două unități, partenerii vor derula acțiuni comune, în cadrul cărora, Eco Școala „Avram Iancu” va fi reprezentată de o echipă de 10 ecologiști, formată din elevii: Cezara Cojocaru, Andreea Torjoc și Andra Căvășdan; Horea Bârlădeanu, Tudor Ardelean, Alexandra Ciarnău, Bianca Blăguța și Bogdan Pușcaș; Cosmin Șușman și Rareș Roucaciu (din clasele a VI-a C și a VII-a A și B).
„Coordonatorul voluntar din partea RER și inițiatorul acestui parteneriat este Vlad Tătar. Luni, elevii noștri au făcut o primă vizită la partenerul de proiect - RER Ecologic Service Oradea SA, prilej cu care conducerea școlii noastre (director, prof. dr. Gheorghina Bârlădeanu și directorul adjunct, prof. Cosmin Velimirovici) s-a întâlnit cu directorul general economic, dna ec. Gabriela Mălinaș, iar elevii (însoțiți de consilierul educativ, prof. Felicia Goina – n.n.) au fost conduși spre a vedea utilajele din dotare, au îmbrăcat vestele reflectorizante și s-au pozat cu echipamentul care a rămas la ei.
Prin contractul încheiat între cele două părți, RER-ul a pus la dispoziția școlii, cu titlu de custodie, două containere destinate colectării selective, pentru hârtie și carton, respectiv material plastic și peturi”, ne-a declarat consilierul educativ, prof. Felicia Goina.
În cadrul proiectului „Fii RER-ecologist, protejează mediul!”, cei 10 elevi-voluntari vor participa la acțiuni de coletare selectivă a deșeurilor în diferite puncte din Oradea, „practic vor demonstra populației cum trebuie să se facă selectarea. În plus, ei vor face și o demonstrație în diferite instituții cu compactorul de peturi pe care îl avem la școala noastră”, a conchis consilierul educativ, prof. Felicia Goina. (Ovidiu DAN)   

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:51 Ora standard a Europei de Est