Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În Belgia... cu brațele deschise!

Diseminare proiect

În Belgia... cu brațele deschise!

„Întreaga viață este experimentare. Cu cât faci mai multe experiențe, cu atât este mai bine...” - Ralph Waldo Emerson.

Așa se face că, într-o frumoasă zi de martie, aflu că, în luna lui Gustar, voi pleca în Belgia, la stagiul de formare la care mă înscrisesem. De data asta a fost cu noroc, da, cu noroc deoarece nici nu îmi imaginam ce o să mă aștepte acolo, ce impact vor avea asupra mea cele trei săptămâni pe care urma sa le petrec în una din țările fondatoare ale Uniunii Europene.
Participarea mea la acest curs, intitulat „Formation continuée pour les professeurs de français langue étrangère” , a fost facilitată de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (www.anapcdefp.ro).
Auzisem deja de la colegele mele cât de bogată poate fi o asemenea experiență, atât pe plan profesional, cât și personal. Dar impresiile rămân doar atât, impresii, până când ajungi să constați pe propria piele ce înseamnă să trăiești, oricât de puțin ar fi, departe de casă, pe meleaguri străine unde concepte ca multiculturalitate, egalitate, politețe, toleranță sunt la ele acasă.
Și, purtată de gigantul înaripat, iată-mă pe pământ belgian, în Charleroi, pentru ca, de acolo, să îmi continui voiajul, de data asta cu mult prea punctualul tren, spre Liège, un orășel frontalier și cosmopolit, renumit pentru Universitatea lui, fondată în anul 1817 ca universitate de stat.
Activitatea de formare a fost structurată în trei module: Culture francophone de  Belgique, Ateliers didactiques FLE și Linguistique, fiecare cu un rol bine definit. Am aflat ce îi definește pe belgieni ca popor, ce îi face să fie diferiți de ceilalți, ce înseamnă să interacționezi, să faci schimb de opinii cu persoane de alte naționalități, să respecți diversitatea culturală și dreptul la exprimare liberă, dar, nu în ultimul rând să învățăm să nu judecăm omul după aparență, să ne lepădăm de paralizanta putere a prejudecăților.
Din Liège, ne-am luat zborul spre alte zări, cum ar fi: capitala, Bruxelles, cu bogata Gran’Place, un adevărat „furnicar” de turiști, vrăjiți de mirosul faimoșilor cartofi prăjiți și al delicioasei ciocolate belgiene, Palatul regal, Parlamentul european, Comisia europeană, catedrala Saints-Michel-et-Gudule, biserica Saint-Nicolas, muzeul Instrumentelor muzicale care oferă o paletă infinită de instrumente adunate
cu pasiune din toate colțurile lumii, inclusiv din România; orașul Namur, capitala regiunii Valonia, renumit pentru cetatea sa medievală de pe culmea căreia ai parte de o panoramă care te lasă, în mod plăcut, fără suflu; orașul Bruges care încântă ochiul privitorului prin centrul vechi istoric foarte bine păstrat, prin plimbările romantice care se pot face cu caleașca ori cu vaporul pe numeroasele canale care traversează orașul.
O asemenea experiență te determină să-ți dorești cu ardoare ca ea să se repete, să vrei mai mult, să cauți să fii tot mai bun ca om, ca dascăl, să împărtășești și să insufli celor din jur o sete de cunoaștere a unei lumi care așteaptă să fie descoperită și să ne ofere modele de conduită și de viață.
 prof. Alexandra Cap, Colegiul Tehnic „Unirea” Ștei

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 20:07:54 Ora standard a Europei de Est