Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii

Conferința națională a profesorilor de matematică și științe în cadrul proiectului

Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii

În perioada 16-19 martie 2012, la Hotel Continental Forum din Oradea, s-a desfășurat Conferința proiectului „Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii” ID 62534, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Proiectul este implementat de Inspectoratul Școlar Județean Bihor, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București, SIVECO România SA și TEHNE România și se derulează la nivelul regiunilor de dezvoltare Nord-Vest și București-Ilfov, pe o durată de 30 de luni, în perioada 1octombrie 2010 - 31 martie 2013. Valoarea proiectului este de 20.898.635 lei, din care finanțarea nerambursabilă este de 16.509.922 lei.
Sâmbătă, la deschiderea conferinței, dl inspectorul școlar general Dorel Luca a avut-o alături în prezidiu pe dna Pasztor Gabriella, secretar de stat în Ministerul Educației, pe doamna subprefect Adelina Coste, coordonatori și asistenți proiect (între care insp. școlar Elisaveta Roșu), precum și reprezentanți ai partenerilor de proiect.
ProiectulFormarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii” vizează formarea și dezvoltarea competențelor cadrelor didactice din aria curriculară „Matematică și științe” de a elabora și implementa un curriculum integrat la decizia școlii, acreditat și dezvoltarea profesională continuă a acestora pe componenta instruirii diferențiate a elevilor.
Agenda conferinței
În cadrul activităților în plen, managerul de proiect, dl prof. Dorel Luca, a prezentat stadiul implementării activităților din proiect, iar asistenții și coordonatorii de proiect Elisaveta Roșu și Naghi Ana Elisabeta s-au oprit la exemple de „bune practici” din activitatea de formare a cadrelor didactice. În cadrul secțiunii Interdisciplinaritatea reflectată în activitățile de învățare propuse pentru disciplina opțională „Matematică și științe în societatea cunoașterii”, activitățile au fost moderate de dna Virginia Tiurbe – expert consilier în educație. Activitățile pe ateliere (Promovarea proiectului prin concursuri specifice postate pe portal) au fost conduse de cinci experți consilieri în educație: Virginia Tiurbe, Nicolae Ungur, Szabo Tiberiu, Luminița Doicin și Gabriel Vrânceanu, după cum aveam să aflăm de la inspectorul școlar, Florin Negruțiu, expert comunicare.
Rezultate așteptate
Implementarea activităților propuse prin proiect va contribui la:
*Elaborarea unui curriculum interdisciplinar, pornind de la nevoile existente la nivelul unităților de învățământ, raportat la standardele curriculare.
*Dezvoltarea celor două module de curs și conversia lor în format digital: A -Abilitarea pe curriculum, B - Dezvoltare profesională continuă pe componenta instruirii diferențiate a elevilor.
*Formarea cadrelor didactice din grupul țintă pe cele două module de curs.
*Asigurarea calității programului acreditat de formare continuă și a curriculumului interdisciplinar intregrat la decizia școlii.
*Schimb de experiență și formare continuă utilizând o platformă colaborativă on-line dedicată cadrelor didactice din aria curriculară vizată.
*Încurajarea accesului și a participării cadrelor didactice din învățământul preuniversitar la oportunitățile oferite de proiect prin promovarea și diseminarea rezultatelor și a exemplelor de bune practici.
Grupul țintă vizat de proiect este format din 5.000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar care predau disciplinele din aria curriculară „Matematică și științe” selectate din unitățile de învățământ preuniversitar din cadrul celor două regiuni de dezvoltare. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Formarea profesorilor de matematică și științe în societatea cunoașterii.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:04 Ora standard a Europei de Est