Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„În așteptarea lui Moș Nicolae”

Marți, în Orășelul copiilor din Oradea

„În așteptarea lui Moș Nicolae”

În așteptarea lui Moș Nicolae, copii de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Senzorială (fosta Grădiniță de Ambliopi) au pregătit, marți (4 decembrie 2007), în Orășelul copiilor, câteva articole și produse de expoziție, cu sprijinul părinților și al partenerilor lor de proiect, elevi voluntari ai Liceului de Artă.

Pe tot parcursul anului, în cadrul proiectului educațional comunitar „Talente mici, speranțe mari!”, elevi voluntari ai Liceului de Artă din Oradea au participat, săptămânal, la câte o activitate organizată la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Senzorială, în scopul stimulării mentale, antrenării fizice, integrării sociale și dezvoltării mai ample a abilităților copiilor cu cerințe educative speciale prin activități creative și recreative, de imaginație și terapeutice. Astfel că cei 36 de elevi artiști cuprinși în programul SNAC, împărțiți pe grupe și eșalonați potrivit programelor de activitate derulate, i-au sprijinit pe copiii cu CES în activitățile derulate (artele, teatrul de păpuși, dansul, muzica, abilitarea manuală, jocuri în aer liber).
Ieri, elevi din clasele a IX-a C și a XII-a B (Aliz Pătcaș, Sanda Lucaci, Cristina Berinde, Vlad Tamaș, Florina Pantea și Bianca Stanca;  Adela Popp, Delia Gretaș, Imola Covaci, Cestina Romocian și Mădălina Cioca), însoțiți de profesoara de religie, Mihaela Costea, și prof. Livia Dragoș, coordonator de proiect din partea Liceului de Artă, i-au ajutat pe copii să-și finalizeze articolele pregătite pentru expoziție: pictură pe lemn, pungi pentru cadouri, ghetuța și cizmulițele Moșului, aranjamente de sărbători, nuielușa pentru sorcovă, tablouri de iarnă, ornamente și podoabe pentru pomul de Crăciun.
„Fiecare a lucrat în ritm individual, în funcție de dizabilitate, ajutat de părinți și elevii voluntari, astfel încât, la final, să aibă satisfacția că produsul lui a ajuns la expoziție”, ne-a spus prof. Maria Ivănescu, coordonatorul programului.
Scrisoarea și povestea lui Moș Nicolae
În deschiderea activității, directorul centrului, inst. Rodica Lezeu, a salutat părinții și partenerii de proiect, precum și invitații (între care prof. Doina Gyori, inspector școlar de specialitate).
Activitatea a fost condusă de prof. Maria Ivănescu, psihologul centrului și coordonatorul de proiect, care a captat atenția copiilor cu scrisoarea primită de la Moș  Nicolae și cu povestea Moșului (prezentată pe un filmuleț).
Finalizarea lucrărilor pregătite pentru expoziție s-a desfășurat pe grupe, la șase măsuțe, cu părinții și elevii voluntari alături, sub supravegherea inst. Samica Boghiu și ed. Livia Radu, prof. Livia Dragoș și prof. Mihaela Costea. Unii se ocupau de ghetuța și cizmulițele Moșului, alții pictau pe trunchi de lemn; la o altă măsuță se confecționau podoabe pentru bradul de Crăciun; o echipă se ocupa de tablourile de iarnă, iar colegii de alături împodobeau nuielușa pentru sorcovă; cea de-a șasea echipă înfrumuseța pungile pentru cadouri. În pungi, copiii vor pune atenții (din lucrușoarele confecționate de ei) pe care le vor dărui bătrânii de la azil.
La final, toate lucrările au ajuns la expoziție, iar ei s-au bucurat de reușită și de darurile Moșului, pentru că Moș Nicolae le-a și trimis prima tranșă de pachete, răsplătindu-i pentru activitatea rodnică depusă în cadrul programului SNAC.  Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „În așteptarea lui Moș Nicolae”.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:58:14 Ora standard a Europei de Est