Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se desfășoară teza cu subiect unic la matematică

Miercuri, 5 decembrie

Se desfășoară teza cu subiect unic la matematică

Astăzi, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului a planificat teza cu subiect unic la matematică (un prim “dar” de Moș Nicolae - n.n.), pentru elevii claselor a VII-a și a VIII-a.

Conform calendarului de organizare și desfășurare a tezelor cu subiect unic, miercuri, 5 decembrie 2007, elevii de clasa a VII-a și a VIII-a vor susține teza la matematică. Sunt așteptați să participe cei peste 432.000 de elevi înscriși la începutul anului școlar 2007-2008 în cele două clase (218.802 în clasa a VII-a și 214.162 în clasa a VIII-a).
Elevilor aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile disciplinelor la care se susțin tezele în limba maternă, li se vor asigura subiectele de teză în limba maternă studiată.
Extragerea variantei de subiecte din cele 10 elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar (CNCEIP) este programată la ora 8.30, la sediul acestei instituții, în prezența Comisiei Naționale de organizare. În intervalul orar imediat următor, cele 896 de centre de comunicare din țară vor prelua, decripta și multiplica variantele de subiect. Acestea trebuie distribuite către unitățile de învățământ până la ora 11.30.
Proba este programată să înceapă la ora 12.00, iar durata susținerii este de 2 ore din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev.
Subiectele sunt elaborate în cadrul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar, conform programei școlare parcurse până la data desfășurării tezei, în conformitate cu temele selectate din programa școlară și comunicate școlilor.
În semestrul I, calendarul tezelor pentru clasele a VII-a și a VIII-a mai conține următoarele probe: 11 decembrie - istorie/geografie (numai pentru clasa a VIII-a) și 14 decembrie - limba și literatura română (ambele clase).
În situații speciale, temeinic motivate, apreciate de comisia din unitatea de învățământ, elevii susțin teza cu subiect unic, la care au absentat, în perioadele speciale de teze prevăzute prin calendar.
Pentru semestrul I, elevii pot susține teza la care au absentat în perioada specială din luna februarie sau în cea din lunile mai - iunie.
Tezele vor fi evaluate în centre special desemnate în acest sens. Fiecare lucrare va fi evaluată de doi profesori, alții decât cei din unitățile de învățământ de la care provin tezele. Baremele unice de evaluare și notare vor fi postate pe site-ul http://examene.edu.ro, după desfășurarea tezelor cu subiect unic. Activitatea de evaluare va dura maxim 3 zile.
Evaluarea se face pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte și complete și 10 puncte, din oficiu, cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare și notare.
Profesorul care predă la clasă are obligația de a analiza, împreună cu elevii, tezele și rezultatele obținute la acestea, în perioada stabilită pentru această activitate. După perioada de analiză a tezelor - 5 zile din momentul afișării rezultatelor - se pot depune eventualele contestații la comisia din unitatea de învățământ. Profesorul care predă la clasă răspunde, în perioada de analiză a tezelor, de integritatea și de neintervenția pe textul lucrării scrise.
(BIROUL DE PRESĂ)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 09:13:05 Ora standard a Europei de Est