Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Testarea OECD-PISA 2012 la matematică

Miercuri, 21 martie

Testarea OECD-PISA 2012 la matematică

Centrul Național pentru Examinare și Evaluare (CNEE) a organizat miercuri, 21 martie 2012, testarea elevilor de 15 ani în cadrul proiectului OECD-PISA 2012.

Testarea s-a desfășurat în 178 de școli și a cuprins aproximativ 5.200 de elevi de gimnaziu și liceu cu vârsta de 15 ani.
În ciclul de testare 2012, domeniul principal al evaluării este matematica. Elevii au primit o broșură de test cu durata de două ore, conținând atât itemi ce vizează competențele de matematică și rezolvare de probleme în situații autentice ce pot fi întâlnite în viața adultă (75%), cât și itemi de citire/lectură (15%) și științe (10%). Sarcinile de lucru au avut ca punct de pornire texte non-literare, grafice, diagrame, hărți, imagini, reprezentări schematice etc. De asemenea, elevii au primit spre completare un chestionar de mediu socio-educațional, cu durata de 45 de minute. La rândul lor, și directorii școlilor participante la testare au completat un chestionar privind specificul școlii respective. Școlile participante au fost selectate de către Consorțiul PISA, conform procedurilor de eșantionare internaționale, iar elevii au fost selectați aleatoriu, cu ajutorul unui program dedicat (KeyQuest), astfel încât eșantionul național rezultat să fie reprezentativ pentru rețeaua școlară, conform cerințelor PISA.
Implementarea proiectului a implicat două etape obligatorii, pretestarea și testarea propriu-zisă, alcătuind astfel un ciclu de testare. Pretestarea instrumentelor de evaluare s-a desfășurat în luna martie 2011 într-un număr de 30 de școli din 22 de județe.
Programul OECD-PISA evaluează măsura în care elevii aflați spre finalul educației obligatorii dețin unele dintre competențele-cheie, cunoștințele și deprinderile de bază esențiale pentru continuarea studiilor, participarea deplină la viața socială sau pentru integrarea pe piața muncii. Administrarea instrumentelor de evaluare este complet externă școlilor, realizată de coordonatori de școală formați la nivel național, pe baza unui manual propriu de proceduri.  La nivel internațional, la testarea din acest an au participat 67 de țări OECD și țări partenere.
Toate informațiile despre proiectul PISA în România pot fi consultate pe site-urile http://www.edu.ro/ și http://www.rocnee.eu/, iar la nivel internațional http://www.pisa.oecd.org/. (Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 16:15:38 Ora standard a Europei de Est