Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!

Școala altfel

Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!

Moto: „Un cuvânt este un arbore. Că s-a născut pe pământul țării, ori a căzut ca o sămânță din lumea altora, un cuvânt este până la urmă o făptură”.

Am început azi un... altfel de școală! Alt conținut, altă atitudine, alte forme de activități, altă atmosferă, alt liant școală – elevi - părinți... Cât de bogate vor fi roadele, vom realiza fiecare dintre noi la sfârșitul acestei săptămâni și...în timp!
Împreună cu micuții mei am deschis această săptămână cu o activitate dedicată „Zilei internaționale a cărții pentru copii și tineret”. De ce-am ales o astfel de activitate? Pentru a sensibiliza iar și iară copiii asupra importanței lecturii în viața fiecăruia dintre noi, cartea fiind un nesecat tezaur al spiritului călător peste timp, ea pregătind de fapt viitorul, îndemnând semințele să rodească...
Ce ne-am face fără poveștile copilăriei? Am fi mai săraci, de bună seamă, iar sufletul ne-ar fi pustiu și gol... Apoi, cartea este cea care ne învață să vorbim, care deschide calea către o curgere lină de ape prin rostirea frumoasă și corectă a dulcelui grai românesc... Cuvântul ne duce de mână spre cel dintâi cântec de leagăn, spre primul pas până la pragul casei părintești, primul pom înflorit... Creștem împreună cu el și fără el, cum am putea cânta copilăriei, pământului străbun...? Fără el, nu l-am fi cunoscut pe Nică și ale sale năzdrăvănii pe ulițele Humuleștilor, nu l-am fi știut nici pe copilul visător rătăcind pe potecile codrilor de la Ipotești, nici vioara celui ce avea să devină peste ani marele Enescu, nici coloana lui Brâncuși, albastrul de Voroneț și atâtea alte minuni... de la noi sau de pretutindeni...
Dimineață, m-am îndreptat cu sufletul strâns spre școală la gândul că vor fi 4 ore lungi, pe care nu voi găsi cu ce să le umplu, că poate interesul copiilor va fi scăzut și doar ne vom chinui într-o lungă așteptare a sosirii clipei când ne vom îndrepta spre casă... Doamne, cât m-am înșelat! Și cât de crud s-a dovedit a fi încă o dată timpul, trecând foarte repede, înainte ca noi să terminăm tot ce-aveam de spus...
Am început cu o mini expoziție de carte, la amenajarea căreia copiii și-au adus contribuția prin prezentarea volumelor din biblioteca proprie și toți au fost nerăbdători să răsfoiască cărțile colegilor, să savureze noutățile... Am continuat apoi cu un concurs intitulat: „În lumea basmelor”, concurs la care au participat toți, având de recunoscut personaje, povești, la sfârșitul căruia, cei cu punctajul cel mai mare au fost răsplătiți cu o diplomă... Șirul activităților acestei zile a continuat cu recitări, concurs de ghicitori, desenarea de scene din povești cunoscute sau colorarea unor personaje îndrăgite...
N-am uitat să și citim povești! Sigur, cătinel, cătinel, cu poticneli, cu sudoare, dar cu o ambiție de care nu-i credeam în stare! Sfârșitul zilei ne-a lăsat deopotrivă în suflet, bucurie și regret. Bucurie - că pentru o zi am călătorit într-o lume minunată, plină de farmec, și regret - că până la urmă timpul „a fugit” pur și simplu! Copiii mei mi-au dat azi încă o dată certitudinea faptului că abia în situații deosebite putem cunoaște puterea omului de a-și depăși limitele...
Sper din suflet ca zilele următoare să fie la fel de împlinite ca ziua de azi (luni, 2 aprilie 2012), iar activitățile pe care de comun acord le-am ales, să fie o pregătire a sufletului pentru sfinte și dragi sărbători, așteptate de fiecare dintre noi cu nerăbdare, cu bucurie, cu tihnă în casa sufletului...cu credința că aripa clipei va face să înflorească emoția ce leagănă bobocul spre înflorirea ramurii... (Cotro Ana)

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 08:48:37 Ora standard a Europei de Est