Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De la Biharia ºi Cauaceu la Paris

Diseminarea întâlnirii de proiect

De la Biharia ºi Cauaceu la Paris

Cea de-a cincea întâlnire de proiect a avut loc în Franþa, la Paris, la Ecole Elementaire 159 aveneu Permentier.

Conform planului de activitãþi al proiectului multilateral „Spotlight on the European culture and cultural capitals of Europe” (În lumina reflectoarelor cultura europeanã ºi capitale culturale ale Europei – Reflektorfényben az európai kultúra és Európa kultúrális fõvárosai), desfãºurat prin programul COMENIUS ºi cofinanþat de Comisia Europeanã, am vãzut Parisul!
 ªcolile partenere sunt din Debreþin - Ungaria, Piemonte – Italia, Istanbul – Turcia, Burguillos – Spania, Paris - Franþa ºi Cauaceu (structura ªcolii din Biharia) – România.
 Scopul proiectului vizeazã dezvoltarea ºi aprofundarea cunoºtinþelor despre culturile naþionale ºi europene; promovarea cooperãrii între ºcoli prin cunoaºterea culturii a diferitelor þãri, instituþiile culturale, diverºi artiºti ºi operele lor, tradiþia, viaþa culturalã ºi arta popularã ale altor naþiuni; de asemenea  îmbunãtãþirea abilitãþilor de creativitate, munca în echipã, cooperarea de cercetare, îmbunãtãþirea încrederii în sine, competenþele sociale, dezvoltarea competenþelor digitale, folosirea limbii engleze ca instrument de comunicare. Pe parcurs, profesorii ºi elevii vor coopera cu diferiþi artiºti, meºteºugari, jurnaliºti.
La actuala reuniune de proiect, ªcoala din Cauaceu a fost reprezentatã de: Popovici Magdolna (directorul ºcolii coordonatoare), Oros Erika (coordonator de proiect), Bondar Piroska, Ispan Andrea ºi Filipaº Melinda.
Pentru sãptãmâna de lucru gazdele au propus un program variat ºi interesant. În prima zi, partenerii au prezentat sarcinile primite, lucrãrile pregãtite de elevii fiecãrei ºcoli pe tema renumitul pictor Matisse. Dupã care au cântat împreunã cu elevii ºcolii cântecele pregãtite Champ-Elysées, Sous le ciel de Paris ºi Paris en colère. 
În urmãtoarea zi, cadrele didactice ºi elevii au participat la ore ºi la un „rally”, cãutând obiective din cartierul unde este situatã ºcoala, astfel cunoscând împrejurimile.
Organizatorii au pregãtit ºi vizitarea unor obiective turistice, precum: Arcul de Triumf, Place de la Concorde, Bulevardul Champs-Elysees, Opera, Basilica Sacre Coeur, Notre Dame, Muzeul Luvru, Grãdinile Tuileries, Domul Invalizilor, Pantheonul, cladirea care gãzduieºte Muzeul d'Orsay, Centrul Georges Pompidou, Primãria Parisului (Hotel de Ville de Paris), Place Vendome ºi renumitul Turnul Eiffel. E de nedescris atâta minunãþie într-un loc!
 Comunicarea dintre elevi ºi cadre didactice a fost foarte bunã. Am crescut ºi ne-am format ca o echipã de succes. Parisul ne-a cucerit pe toþi.
Cadrele didactice prezente ºi coordonatorii de proiect au avut ºi întâlniri de lucru, prilej cu care au fost clarificate o serie de aspecte referitoare la realizarea ultimei activitãþi ºi mobilitãþi care va avea loc la Burguillos, Spania în luna mai. (Erika Oros)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:54:53 Ora standard a Europei de Est