Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul „CONTează pe educație”

La Școala „Dacia” – „It’s show time”

Proiectul „CONTează pe educație”

Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea (director, prof. dr. Florian Hava) și Banca Transilvania (director executiv - dna Lucia-Ana Pojoca) derulează, în premieră națională, proiectul „CONTează pe educație”

Acest proiect este unul de educație financiară și antreprenorială pentru elevi și este finanțat de Fundația BURCASH, în parteneriat cu Banca Transilvania și Școala Internațională Cluj. Echipa de proiect are următoarea componență: prof. dr. Florian Hava – manager de proiect, prof. Diana Zlibuț și prof. Nicolina Mihuț – marketing, prof. Elena Platona – bancher, prof. Carmen Băican – secretar.
Prin intermediul acestui proiect se urmărește promovarea educației financiare în școli, elevii având bucuria să desfășoare activități interactive, provocatoare, activități ce îi vor ajuta să înțeleagă și să învețe despre gestionarea eficientă a resurselor financiare.
Pentru ei, acest proiect reprezintă o oportunitate de a lucra în grupuri mixte de vârstă, de a deveni responsabili pentru ceea ce învață și de a înțelege mai bine cum trebuie să colaboreze și să se organizeze în echipă.
Patru sunt casele implicate în derularea proiectului – Casa bufnițelor și Casa vulturilor (la ciclul primar – clasa a III-a B, prof. Diana Zlibuț) și tot două case și la gimnaziu: Casa All Stars și Casa New Generation, clasele a VII-a A și B, prof. Nicolina Mihuț și Elena Platona.
După prezentarea generală a proiectului, s-a trecut la desfășurarea unor activități practice în Caietul elevului – atât la ciclul primar, cât și la gimnaziu; vizite la: Consiliul Județean și Prefectura Bihor, la Primăria Oradea și Fabrica de pâine „Cynthia”, la Banca Transilvania și Biroul Notarial Chindlea. Cei mari au făcut și un tur al orașului, precum și vizite la supermarketul Carrefour și în Piața Rogerius.
Zi dedicată carierei
Ziua de miercuri (4 aprilie 2012) a fost o zi dedicată carierei. Cei mari l-au avut ca invitat pe domnul conf. univ. dr. Gabriel MOISA din cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării a Universității din Oradea; conferențiarul le-a prezentat copiilor un scurt istoric al banilor. Activitatea a fost interactivă, elevii adresând întrebări invitatului.
Pentru cei mici, ziua de miercuri a început cu o activitate în care părinții și-au prezentat cariera; în replică, elevii și-au prezentat aspirațiile la care visează. În încheierea activitătii, elevii clasei a III-a B au interpretat lectura „Lacrimile unui crocodil”. (Vom reveni.) Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul „CONTează pe educație”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:30:26 Ora standard a Europei de Est