Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Două reuniuni în cadrul proiectului internațional ACES

De la Biharia la Senec (Slovacia)

Două reuniuni în cadrul proiectului internațional ACES

Elevii și cadrele didactice de la Școala „Gáspár András” din Biharia au avut parte în luna martie de două reuniuni în cadrul proiectului internațional ACES.

Școala cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia a câștigat un proiect internațional ACES, având ca parteneri școli din Debrețin (Ungaria) și Èièov (Slovacia). Proiectul se intitulează „It’s good to do good” și ajută la implicarea elevilor și a comunității locale în voluntariat. Proiectul este finanțat de Fundația ERSTE, Centrul Intercultural din Viena și de VÈELI DOM din Slovacia.
Școala din Biharia a fost gazda celei de-a treia întâlniri, timp de trei zile. În prima zi, cadrele didactice au programat diverse jocuri didactice și o vizită la biroul primarului, după care au ieșit la Băile Felix; vizita s-a sfârșit cu o baie la Ștrandul Apollo. În ziua următoarea au fost vizitate obiective turistice din Oradea: Palatul Vulturul Negru, Biserica cu Lună, Palatul episcopal greco-catolic, Piața Unirii, Biserica romano-catolică Sf. Ladislau, Primăria Oradea, Sinagoga Neologică Zion, după care am plecat spre Salonta. La Salonta am vizitat Muzeul Memorial Arany János, Turnul Ciunt, Parcul cu statui; am participat la un atelier de meșteșuguri și am vizitat Orfelinatul fondat de Fundația Szent Ferenc din Deva. La orfelinat, elevii au împărțit cadouri și alimente din partea fiecărui partener și au organizat pentru copii câteva jocuri distractive pentru a petrece împreună o după-amiază de neuitat (elevii din Biharia nu s-au întâlnit pentru prima oară cu copiii din orfelinat). Ajunși acasă (la Biharia), seara s-a desfășurat un program comun cu părinții elevilor implicați în proiect, jocuri și concursuri distractive. În cea de-a treia zi s-a vizitat Biserica din Biharia, Castelul Ménmarót, unde elevii școlii au făcut o scurtă prezentare istorică. La sfârșitul activității au depus coroană în cimitirul comunei la statuia soldaților, comemorând astfel ziua de 15 martie.
Întâlnirea de la Senec (Slovacia)
La sfârșitul lunii martie 2012, eleva Barczag Beatrix și coordonatorul proiectului ACES, profesoara Oros Erika, au reprezentat școala la întâlnirea de la Senec (Slovacia), unde România a fost reprezentată de încă 20 de școli, având cea mai numeroasă delegație din cele 15 țări participante. La Senec, am participat la un program de workshopuri și ședințe cu partenerii de proiect. Tot aici a avut loc și prezentarea finală a proiectelor. În cadrul unei festivități, participanții au fost premiați pentru reușitele lor.
Proiectele ACES oferă posibilitatea de a face cunoștință cu alte școli, de a desfășura activități comune, de a lega prietenii și de a deschide noi orizonturi, atât elevilor, cât și cadrelor didactice, dar și comunității locale. (Erika Oros)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Două reuniuni în cadrul proiectului internațional ACES.

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 10:47:40 Ora standard a Europei de Est