Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activități interdisciplinare pe teme ecologice

În săptămâna „Școala altfel”

Activități interdisciplinare pe teme ecologice

Cu ocazia săptămânii „Școala altfel” în laboratorul de biologie al Școlii „Lucreția Suciu” din Oradea, elevii claselor gimnaziale au participat la activități interdisciplinare pe teme ecologice, sub coordonarea doamnelor profesoare Olariu Ramona și Kincs Grete.

În cele 90 de minute, petrecute fără momente de plictiseală, în cadrul temei
„Apa, picătura vieții”, elevii și-au îmbogățit cunoștințele legate de rolul apei în viața de zi cu zi, repartizarea ei pe Glob, motivele pentru care se poate numi „dușman” și „prieten”, dezastrele și miracolele pe care le provoacă, modalitățile prin care se poate economisi. Experimentul simulării apei mării prin amestecarea apei de băut (100 ml) cu sare de bucătărie (35g), urmat de degustări, a demonstrat elevilor că ea deși reprezintă 70% din totalul apei pe Terra, nu poate fi consumată, iar cea dulce, potabilă, în procent de 1% din totalul de apă dulce, se pare că se reduce cantitativ de la an, la an.
Cea de-a doua parte a activității, intitulată „Omul și natura”, s-a derulat în parteneriat cu elevii Școlii „Ioan Slavici”. Aceștia au prezentat modalități de manifestare a unui comportament „eco-friendly”, cu ajutorul unui „ECOJURNAL”, care cuprinde articole despre: participarea la concursuri ecologice, „Ecochallenge” - „Festival Internațional Ecologic”, proiecte de colectare-reciclare a deșeurilor, acțiuni de protecție a animalelor, simpozioane de mediatizare a bunelor practici în caz de dezastre și expoziții de eco-desene cu mesaje de soluționare a problemelor orașului.
Activitatea s-a încheiat cu formularea concluziilor, sugestiilor și exprimarea optimismului sub forma unui dans, moment artistic în care plantele și animalele trăiesc în armonie cu omul. (Kincs Grete)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:44 Ora standard a Europei de Est