Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Rezultate meritorii la Concursul Național de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”

Lotul Bihorului - două premii și 11 mențiuni, la Iași

Rezultate meritorii la Concursul Național de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”

În data de 20 aprilie 2012 s-a desfășurat la Iași etapa națională a Concursului de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”.

Această competiție națională este, la ora actuală, cel mai mare concurs de matematică din țară, o veritabilă olimpiadă de matematică pentru elevii de la liceele tehnologice și de la liceele teoretice (profilul uman și științele naturii). Pentru cunoscători, acest concurs se adresează elevilor care studiază matematica după programele M2 și M3.
 Și în acest an, organizatorii s-au bucurat de o prezență numeroasă (637 de elevi din 38 de județe), ceea ce denotă interesul extrem de ridicat pentru concursul „Adolf Haimovici”. Inițiativa este cu atât mai lăudabilă, mai ales că MECTS nu se implică deloc în finanțarea concursului, aceasta fiind asigurată de către școli, comitete de părinți sau chiar individual, de către elevi.
Andreea – premiul I, Daniel – premiul al III-lea
Lotul județului Bihor a fost format din 21 de elevi, însoțiți de către profesorii: Igaș Gheorghe, Igaș Victoria, Lucan Mihaela (de la Colegiul Tehnic „Unirea” din Ștei) și Timar Iulius (de la Grupul Școlar Agricol „Horea” din Marghita). Munca asiduă a elevilor a fost încununată cu numeroase premii și mențiuni. Astfel, la clasa a X-a, secțiunea de concurs servicii, resurse și protecția mediului, eleva Mate Andreea de la Colegiul Tehnic „Unirea” din Ștei a obținut premiul I. La clasa a IX-a, secțiunea tehnic, elevul Pele Daniel, tot de la Colegiul Tehnic „Unirea” din Ștei, a luat premiul al III-lea. Reprezentanții județului nostru au fost recompensați cu încă 11 mențiuni, după cum urmează: Burta Andrei Marius (Colegiul Tehnic „Unirea” Ștei), Ioniță Carmen (Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea), Popa Oana (Colegiul Tehnic „Unirea” Ștei), Feier Patricia (Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea), Anton Radu (Colegiul Național „Emanuil Gojdu” Oradea), Mocanu Marius (Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea), Plaștin Renata (Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș), Jurge Alin (Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea), Varga Arpad (Grup Școlar Agricol „Horea” Marghita) și Panaitescu Paul (Colegiul Național „Emanuil Gojdu” Oradea). Premiul special al concursului a revenit tot județului Bihor, fiind decernat elevului Varga Arpad, pentru interesul și entuziasmul manifestat față de dotările tehnice și logistice ale Facultății de Construcții de Mașini și Management Industrial din cadrul Universității Tehnice ,,Gheorghe Asachi” din Iași.
Pe lângă activitățile școlare, elevii au avut oportunitatea să contemple frumusețile patriei noastre, mai ales locurile pitorești ale județului Iași. Aceștia au vizitat și anumite obiective turistice valoroase precum: Cheile Bicazului, Lacul Roșu, mănăstirea Voroneț, universitățile și liceele din Iași, Catedrala Mitropoliei sau Parcul Copou. De asemenea, în cadrul celor trei zile petrecute împreună, elevii și-au dezvoltat capacitățile de comunicare și relaționare, legându-se strânse prietenii. Ei au participat cu plăcere la toate activitățile extrașcolare organizate de către profesorii însoțitori.
Concursul Național de Matematică Aplicată ,,Adolf Haimovici” a constituit pentru elevii pasionați de tainele matematicii un bun prilej de a-și verifica vastele cunoștințe, dar și o șansă imensă având în vedere demersurile unor universități care intenționează să asigure locuri fără taxă (fără examen) pentru elevii premianți la diverse concursuri. (Victoria-Claudia Igaș)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Rezultate meritorii la Concursul Național de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 07:41:37 Ora standard a Europei de Est