Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

S.O.S. TERRA!

Proiectul educațional

S.O.S. TERRA!

Proiectul educațional S.O.S TERRA s-a desfășurat la Școala cu clasele I-VIII din Oșorhei pe parcursul anului școlar 2011-2012.

În cadrul acestuia se realizează dezbateri cu scopul de a informa elevii despre factorii care poluează mediul, se ecologizează curtea școlii, se colectează deșeuri și se depozitează în locuri special amenajate după ce au fost sortate. Tot de-a lungul anului școlar se organizează un concurs de menținere a curățeniei în clase și se amenajează colțul viu. De asemenea, se studiază arealul referitor la poluare în orizontul local. În acest scop se face și distribuirea de pliante în comună în legătură cu factorii care poluează mediul. În perioada de toamnă se adună frunzele uscate, iar în perioada de iarnă se deszăpezește trotuarul din fața școlii. În luna aprilie, elevii participă la plantarea de flori în curtea școlii.
A doua parte a proiectului cuprinde perioada în care elevii confecționează obiecte și costume din materiale reciclabile  învățând astfel că reciclarea unor produse și conservarea altora pot să constituie o modalitate de protejare a resurselor naturale. Tot în această perioadă elevii realizează desene și afișe cu tematică ecologică. Această perioadă se finalizează cu un concurs între echipele claselor V-VIII în cadrul căruia sunt prezentate obiectele, costumele, afișele, desenele și eseurile realizate de ei pentru a sărbatori Ziua Pământului - 22 aprilie.
În cadrul activității au fost prezentate filme cu tematică ecologică și s-a desfășurat concursul care a cuprins cinci secțiuni: prezentarea creațiilor literare, prezentarea costumelor confecționate de elevi, prezentarea obiectelor realizate din materiale refolosibile, prezentarea desenelor și afișelor. Creațiile literare au fost eseurile și poeziile realizate de elevii claselor V-VIII. La această secțiune au fost acordate premii elevilor: Corb Genisa, Butiri Remus, Pătcaș Geanina din clasa a VI-a C - premiul I; Kiss Gyula din clasa a VII-a A - premiul I; Tătar Rebeca din clasa a V-a C - premiul II; Mateaș Ana din clasa a VIII-a A - premiul III.
Costumele au fost confecționate de elevi și prezentate în cadrul paradei eco. Premiul I a fost acordat elevului Mateaș Alexandru din clasa a V-a C, premiul II - elevei Sârb Denisa din clasa a VI-a A, premiul III - elevei Indrie Andreea din aceeași clasă. Pentru afișul reprezentativ, premiul I a fost acordat elevilor Piț Andrei și Măruța Georgiana din clasa a V-a A; premiul II - lui Mateaș Alexandru din clasa a V-a C; premiul III - lui Mălinescu Radu din clasa a VIII-a A. Și la celelalte secțiuni au fost acordate premii. S-au mai acordat premii speciale claselor participante pentru implicare deosebită în acest proiect. După proiectarea filmelor cu tematică ecologică, elevii au tras concluzii privind protecția mediului. Activitatea s-a încheiat cu înmânarea premiilor pentru cea mai curată clasă. (Mirela Damaschin)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: S.O.S.  TERRA!

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:24:28 Ora standard a Europei de Est