Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Aplicația practică jubiliară pentru studenții anului III de la specializarea Ingineria Sistemelor Biotehnice și Ecologice

În perioada 27-29 aprilie

Aplicația practică jubiliară pentru studenții anului III de la specializarea Ingineria Sistemelor Biotehnice și Ecologice

La acest sfârșit de săptămână, în perioada 27-29 aprilie 2012, Departamentul de Ingineria Mediului din cadrul Facultății de Protecția Mediului organizează aplicația practică jubiliară pentru studenții anului III de la specializarea Ingineria Sistemelor Biotehnice și Ecologice.

În urmă cu 10 ani, la inițiativa prof. univ. dr. ing. Nicu Cornel Sabău, Departamentul de Ingineria Mediului din cadrul Facultății de Protecția Mediului, Universitatea din Oradea, organiza cu studenții din anul III o aplicație practică privind protecția mediului în Munții Apuseni și în alte zone din județele Bihor, Cluj, Alba și Hunedoara. Inițiativa a avut un succes deosebit în rândul studenților și an de an, la buna ei reușită a avut un aport deosebit șef lucrări dr. ing. Radu Brejea. De-a lungul anilor, la aplicația practică au participat și alte cadre didactice din departament: Tamara Romocea, Monica Costea, Eugenia Șerban, Nandor Köteles, Valentin Negrău, Cornel Domuța.
Aplicația vizează următoarele obiective: barajul de pe Someș de la Gilău, Grădina Botanică din Cluj-Napoca, Situl „Natura 2000” de la Turda, fosta S.C. Ampelum Zlatna, cariera de exploatare și uzina de preparare a cuprului S.C. Cupru Min S.A. Abrud de la Roșia Poieni, cariera de exploatare a aurului și galeriile romane de la Roșia Montană, Ghețarul de la Scărișoara, Groapa Ruginoasă de la Arieșeni, iazul de decantare a exploatării miniere Băița și perimetrul etalon de combatere a eroziunii solului de la Pocola.
Pe lângă caracterul aniversar, aplicația practică din acest an va fi inedită, întrucât la Roșia Montană se va lua poziție împotriva exploatării aurului cu cianuri de către Gabriel Resources și va fi citit un „Manifest pentru Protecția Mediului la Roșia Montană”, care va fi înmânat conducerii companiei.
Director departament,
prof. univ. dr. ing. CORNEL DOMUÞA

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:12 Ora standard a Europei de Est