Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Mânuțe întinse spre tine” (II)

Proiectul de parteneriat educațional

„Mânuțe întinse spre tine” (II)

Joi, 17 mai 2012, Grădinița nr. 27 – „Voinicel” din Oradea (în calitate de inițiator și coordonator de proiect) a găzduit activități speciale pe care copiii și educatoarele le-au derulat împreună cu partenerii de proiect.

Așa se face că la nivelul tuturor grupelor, efectivul s-a dublat, de la 150 la circa 300 de copii, plus vreo 20 de educatoare de la grădinițele partenere; au onorat reuniunea preșcolari și educatoare de la Grădinița nr. 30 („Mugurel”, director – Lucia Negrău), nr. 35 (prof. Voichița Vancu), nr. 37 (prof. Mariana Dragoș), nr. 46 (prof. Rodica Ștef), Liceul Teoretic German „Fr. Schiller” (reprezentat de prof. Vasi Krisztina și elevii clasei a IV-a A), plus circa 30 de liceeni și studenți, elevi din clasa a XI-a A de la Colegiul Național „Iosif Vulcan”, îndrumați de prof. Felicia Dima și studenți care își desfășoară practica pedagogică la această grădiniță.
„După cum vă spuneam, astăzi (joi – n.n.), circa 300 de preșcolari de la grădinița noastră și grădinițele partenere au socializat. În toate grupele s-au desfășurat activități în care s-a urmărit educația interculturală, promovându-se toleranța și respectul, acceptarea diversității și o atitudine prietenoasă. Activitățile desfășurate în cadrul parteneriatelor educaționale se pliază foarte bine pe cerințele celor patru piloni ai educației pentru viitor , promulgate de Comisia UNESCO pentru educație în secolul XXI: a învăța să cunoști, a învăța să înveți, a învăța să fii și a învăța să trăiești împreună.
Preșcolarii sunt diamantele care se prelucrează cel mai ușor dacă educatoarea nu are prejudecăți, îi îndrumă, se lipește de sufletul lor, le inspiră încredere, respect, convingere, dragoste și o preocupare permanentă de a pune în valoare tot ce are mai valoros un grup. Grădinița are datoria de a pune bazele învățării pluralității culturale, apreciind diversitatea culturală, egalând șansele educaționale ale tuturor copiilor...”, susține directorul Grădiniței nr. 27, doamna profesor Georgeta Druța.
Am trecut pe la toate grupele să luăm pulsul activităților. Copiii, organizați pe ateliere de lucru, au fost combinați pentru a facilita socializarea. Picturile, decupajele și colajele realizate au fost expuse pe postere, mai puțin măștile; doar la o singură grupă s-a pregătit salată mexicano-bulgărească, pe care tot ei aveau să o mănânce după evaluare. Se pare că noua formulă în care au acționat i-a motivat, i-a stimulat, așa încât oriunde priveai, puteai constata cu bucurie implicare generală, iar la final, fiecare avea să-și plaseze lucrarea, după caz, în copacul prieteniei, în trenulețul prieteniei sau pe continentul și globul prieteniei... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Mânuțe întinse spre tine” (II).

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:54:02 Ora standard a Europei de Est