Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Șapte țări, șapte identități, în marea diversitate a familiei europene

Final de proiect Comenius

Șapte țări, șapte identități, în marea diversitate a familiei europene

Iată-ne împreună pentru ultima dată pentru a stabili concluziile unui proiect ce a reunit șapte țări, șapte identități, în marea diversitate a familiei europene.

Școala cu clasele I - VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea a avut  reuniunea finală de proiect la Jaca, în Spania, unde s-au tras concluziile finale la proiectul Comenius:  „Plurilingvism: Identitate și Diversitate”, desfășurat pe durata a doi ani, proiect ce a implicat munca a șapte comunități de elevi, profesori și părinți, având girul autorităților locale și europene. Þările partenere au fost: Spania – coordonator de proiect, România, Italia, Franța, Finlanda, Anglia și Turcia.
Pe parcursul celor doi ani, activitățile au fost diseminate în presa locală din fiecare țară, iar fotografiile și rezumatul întâlnirilor s-au regăsit ilustrate de fiecare dată și în presa orădeană.
Întâlnirea din 8-12 mai 2012 a fost programată la Jaca, localitate în care se află Colegiul „San Juan de la Pena”- coordonatoarea proiectului,  având ca obiectiv concluziile la final de proiect. Au participat cadre didactice și elevi din școlile partenere, iar programul a fost alcătuit pe segmente care să vizeze interesul fiecărei categorii.
Cuvântul de întâmpinare l-a avut doamna directoare Luisa Ferrer, coordonatoarea proiectului, care a avut ca invitați primarul orașului, alte oficialități locale, un membru al Agenției Naționale pentru Proiecte din Madrid, precum și mass-media locală. Munca desfășurată pe parcursul celor doi ani a fost prezentată într-un film, apoi fiecare reprezentant al școlilor partenere a vorbit despre impactul proiectului și beneficiile acestuia în comunitatea sa. Din partea școlii noastre a vorbit doamna profesoară Maria Popescu-Sturz, coordonatoare proiectului, care a transmis și salutul domnului director prof. Ioan Mocan; din delegația noastră au mai făcut parte Alina Deliman și Ioana Klein. Un moment deosebit, privit ca un omagiu adus în cinstea Zilei Europei, în 9 Mai, a avut loc la biblioteca școlii: lansarea cărții „Povestea în lanț și umor european”, ce îi are ca autori pe elevii școlilor din cele șapte țări partenere, conduși de profesorii lor. Povestea cuprinde o înșiruire de întâmplări imaginate de elevi având ca protagoniști copii din țara sa, fiecare poveste fiind o continuare firescă a celei precedente. Am avut ocazia de a munci altfel, de a crea un cadru nou, de a stimula imaginația și de a da curs ideilor novatoare și originale.
Gazdele ne-au prezentat școala, panoul Comenius, munca desfășurată în cadrul proiectului și ne-au invitat să asistăm la ore de curs, desfășurate în limba engleză, limba proiectului.
O altă activitate a vizat participarea noastră la atelierele de lucru împreună cu elevii și cadrele didactice.
Întâlnirile au avut și o latură de socializare, așa cum se cuvine unui proiect multicultural. Pentru a cunoaște monumentele ce marchează identitatea locului, am vizitat Cetatea San Juan ce cuprinde un muzeu cu soldați de plumb în miniatură, prezentând războaiele mondiale sau cele desfășurate de-a lungul istoriei pe teritoriul Spaniei. Am vizitat apoi Catedrala și Mănăstirea San Juan de la Pena.
La finalul întâlnirii, am avut parte de un program artistic, prezentat pe scena Casei de Cultură din oraș, care a cuprins dansuri populare și artistice, momente de divertisment, toate pregătite de către elevi și părinți.
Proiectul a fost o reușită! Așa au considerat toți participanții, autorităților spaniole, dar și mass-media. Pentru că în ziarele din Jaca, articolele elogioase ne-au umplut inimile de bucurie. Mai mult, gazdele ne-au spus că acest proiect este socotit un model și un exemplu de bune practici pentru Bruxelles, unde au fost chemate să împărtășească din experiența muncii la realizarea lui.
Ne-am întors acasă cu dorința de a continua... Vom încerca să păstrăm legăturile cu partenerii și să stabilim noi corespondențe, noi parteneriate, pentru a ridica prestigiul școlii noastre și pentru a simți cu toții că suntem o familie mare și unită! (Alina Deliman)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:52:38 Ora standard a Europei de Est