Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ne-am întrecut pe noi înșine

La Școala „Nicolae Bălcescu”, clasa a II-a B

Ne-am întrecut pe noi înșine

Pe doamna învățătoare profesor Maria Bughiu de la Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea o cunosc de pe când se pregătea să devină dascăl, ca elevă a Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan”.

Domnia sa face parte din categoria celor care tac și fac, în liniște, departe de lumea dezlănțuită și hrăpăreață, de valul care se tulbură când se lovește de mal. Dar văzând „moda” cu publicarea rezultatelor, a reflectat și a considerat să o facă pentru copii, pentru că ei sunt „vinovații” fără vină, ei sunt făuritorii propriei lor istorii, or palmaresul lor nu e deloc de neglijat.
Așadar, iată rezultatele obținute la concursurile școlare de către elevii clasei a II-a B în anul școlar 2011 – 2012, participând la nu mai puțin de zece concursuri: Evaluarea în educație – Limba română, Evaluarea în educație – Matematică, Cangurașul matematician, Poveștile Cangurului, Fii InteligenT... la Matematică, comunicare.ortografie.ro, Cu Europa... la joacă – Euroșcolarul, Cu Europa... la joacă – Micul Creștin, Media Kinder, concursul interdisciplinar EuroJunior.
Concursul Evaluarea în educație se desfășoară la nivel național, în patru etape. Punctajul total obținut în primele trei etape (minim 260 puncte) le asigură elevilor participarea în etapa a IV-a, competițională.
La concursul Evaluarea în educație – Limba română și Matematică, la primele trei etape, elevii clasei a II-a B au obținut 10 medalii de aur, o medalie de argint și două medalii de bronz:
Medalii de aur: Cefan Andrada 100 puncte, la Limba română, etapa I, etapa a II-a; Indrieș Diana 100 p., Limba română, etapa I; Neagu Georgiana 100 p., Limba română, etapa a III-a; Sebeșan Claus 100 p. Limba română, etapa I; Silaghi Maria 100 p. Limba română, etapa I; Somma Lavinia 100 p., Limba română, etapa I, etapa a II-a; Stoean Alexandra 100 p., Limba română, etapa I; Oros Cristian 100 p. Matematică, etapa a II-a
Medalie de argint: Sebeșan Claus 99 p., Matematică, etapa a II-a
Medalii de bronz: Mândru Iulia 98 p., Limba română, etapa I.; Neagu Georgiana 98 p., Limba română, etapa I
În urma punctajelor obținute la cele trei etape, la etapa a IV-a competițională (17 iunie 2012, la Limba română, 23 iunie – Matematică), s-au calificat următorii elevi:
La Limba română: Sebeșan Claus – 292 puncte, Silaghi Maria – 290 p., Somma Lavinia – 290 p., Cefan Andrada – 289 p., Neagu Georgiana – 288 p., Stoean Alexandra – 287 p., Chirilă Briana – 275 p., Indrieș Diana – 268 puncte
 La Matematică: Sebeșan Claus – 282 puncte, Chirilă Briana – 275 p., Silaghi Maria – 275 p., Oros Cristian – 273 p., Murvai Milan – 261 puncte.
La concursul Cangurașul matematician,  elevii sunt notați cu calificative (excelent: 20-24 puncte, foarte bine: 15-19 puncte, bine: 10-14 puncte). Pentru calificativul excelent se acordă premiul I, pentru calificativul foarte bine, premiul II, iar pentru calificativul bine, premiul III.
Din cei 17 participanți, 15 au fost câștigători. Rezultatele sunt:
 Calificativul excelent (premiul I): Sebeșan Claus – 24 puncte, Stoica David – 23 p., Silaghi Maria – 22 p., Indrieș Diana – 21 p., Murvai Milai – 21 p., Oros Cristian – 21 p., Stoean Alexandra – 21 p., Cefan Andrada – 20 p., Mândru Iulia – 20 p., Somma Lavinia – 20 puncte
Calificativul foarte bine (premiul II): Chirilă Briana – 19 puncte, Csora Andreea – 19 p., Neagu Georgiana – 18 p., Ursaciuc Theea – 18 p., Usca George – 16 puncte.
La concursul Poveștile Cangurului au participat șapte elevi. Toți au obținut calificativul excelent, premiul I. Aceștia sunt: Chirilă Briana – 24 puncte, Sebeșan Claus – 24 p., Neagu Georgiana – 23 p., Oros Cristian – 23 p., Silaghi Maria – 22 p., Stoica David – 21 p., Somma Lavinia – 20 puncte.
La concursul Fii InteligenT... la Matematică, premiile se acordă după următoarele punctaje:
premiul I – 9,8 - 10 puncte, premiul II – 9,5 - 9,79 p., premiul III – 9 - 9,49 p., mențiune –8,50 - 8,99 puncte. Dintre cei nouă elevi, selectați la etapa pe școală, au câștigat la etapa națională cinci elevi:
premiul I: Neagu Georgiana, Sebeșan Claus, Stoica David, fiecare cu câte 10 puncte
premiul II: Chirilă Briana – 9,6 puncte și Oros Cristian – 9,5 puncte.
La concursul național comunicare.ortografie.ro, rezultatele sunt:
premiul II: Chirilă Briana – 9,6 puncte
premiul III: Neagu Georgiana – 9,3 puncte, Indrieș Diana – 9,1 p., Somma Lavinia – 9 puncte
mențiune: Sebeșan Claus – 8,7 puncte, Oros Cristian – 8,6 puncte.
La concursurile Cu Europa... la joacă – Euroșcolarul și Cu Europa... la joacă – Micul creștin, fiecărui subiect i s-a acordat un anumit punctaj, de la două la șapte puncte. Proba de baraj a fost notată cu 10 puncte. Punctajul maxim acordat pentru premiul I este 100 puncte. Greșind doar rezolvarea unui singur subiect, elevul risca să piardă șapte puncte, dacă subiectul era notat cu acest punctaj.
Rezultatele obținute la concursul Euroșcolarul au fost: un premiu special, șase premii II, șase premii III și patru mențiuni.
 La concursul Micul creștin, cu subiecte din  toate ariile curriculare, au participat nouă elevi, toți premiați: un premiu I, șase premii II, două premii III.
Concursul Media Kinder se desfășoară pe echipe, compuse din câte trei elevi. Pot participa toți elevii clasei. La acest concurs sunt premiate echipele care realizează 100 puncte.
Echipa formată din elevii Neagu Georgiana, Sebeșan Claus, Silaghi Maria a obținut 96 puncte.
Concursurile au prilejuit evaluarea elevilor și în alt mod decât cel realizat la clasă. Elevii clasei a II-a B au căpătat încredere în propriile capacități, putând spune: Vreau, pot, știu mai mult! (Maria Bughiu)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ne-am întrecut pe noi înșine.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 06:55:18 Ora standard a Europei de Est