Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Vocația socială a instituțiilor educaționale și religioase”

Simpozionul național „Roman Ciorogariu – spirit european” (ed. a V-a)

„Vocația socială a instituțiilor educaționale și religioase”

Vineri, 15 iunie 2012, la sala de ședințe a Inspectoratului Școlar Județen Bihor, s-a desfășurat cea de-a V-a ediție a Simpozionului național „Roman Ciorogariu – spirit european”, cu tema: „Vocația socială a instituțiilor educaționale și religioase”.

Simpozionul a fost organizat de: Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Episcopia Ortodoxă Română a Oradiei, Liceul Teologic Ortodox „episcop Roman Ciorogariu” Oradea, Casa Corpului Didactic Bihor, Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic Oradea, Asociația Filantropia Oradea, Facultatea de Teologie Ortodoxă „episcop dr. Vasile Coman” Oradea și Asociația Femeilor Ortodoxe Române din Episcopia Oradiei.
În calitate de gazdă, părintele prof. drd. Florin Negruțiu – inspector școlar de specialitate, a prezentat distinșii invitați: prof. univ. dr. Dumitru Megheșan și prof. univ. dr. Florica Orțan, prof. dr. Virginia Tiurbe – director al Casei Corpului Didactic Bihor – Oradea, după care l-a invitat să ia cuvânt pe pr. prof. consilier Radu Rus, care a transmis cuvântul de binecuvântare din partea Preasfinției sale episcop Sofronie Drincec. Părintele consilier a motivat tema simpozionului făcând trimitere la Anul Sfântului Maslu și al îngrijirii bolnavilor, una dintre laturile sociale ale bisericii; domnia sa a subliniat apoi oportunitatea pe care o au dascălii și elevii de a-și susține dezvoltarea personală și valorificarea aptitudinilor de cercetare participând cu lucrări la acest simpozion.
Părintele profesor Dumitru Megheșan a vorbit despre personalitatea episcopului Roman Ciorogariu privit ca un părinte pentru întreg neamul românesc din acea perioadă, un spirit european și un spirit tolerant. Părintele s-a referit apoi la sănătatea unui nații care se realizează printr-o fericită împletire între biserică și școală, școala fiind considerată drept „cea mai frumoasă investiție pe termen lung”.
În cuvântul său, doamna prof. univ. dr. Florica Orțan și-a exprimat prețuirea și recunoștința departamentului pe care îl conduce (D.P.P.P.D.) pentru participanții la simpozion, considerându-l un câștig prin schimbul de experiență și răspunsul la atâtea provocări care vin din toate părțile în societatea contemporană.
Simpozionul a fost structurat pe două secțiuni: I se adresează elevilor (din clasele de liceu) și cadrelor didactice, indiferent de specialitate și nivelul de școlaritate la care predau, iar cea de-a II-a, preoților.
Potrivit programului, la actuala ediție s-au primit 65 de lucrări, cele mai multe aparținând orădenilor: profesori, preoți și elevi; am reperat însă și autori din județ: din Husasău de Criș, Vadu Crișului, Aleșd, Dobrești, Marghita, Balc, Livada, Drăgești, Tășad, Săud – Buntești, Salonta și Lăzăreni, dar și din țară, din București, Iași și Arad.  
Să mai spunem că o parte din taxa de participare la simpozion va fi utilizată pentru sprijinirea persoanelor cu handicap locomotor din Oradea, aflate în evidența Biroului de evidență a persoanelor cu handicap locomotor sever, după cum avea să precizeze părintele prof. drd. Florin Negruțiu. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Vocația socială a instituțiilor  educaționale și religioase”.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:55:23 Ora standard a Europei de Est