Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Evaluarea națională a elevilor din clasa a VIII-a, la limba și literatura română

Ieri, la „Dacia” și Oșorhei

Evaluarea națională a elevilor din clasa a VIII-a, la limba și literatura română

Elevii din clasa a VIII-a au susținut ieri (luni, 25 iunie 2012), prima probă din cadrul Evaluării naționale - Evaluarea națională la limba și literatura română. Astăzi (marți), este programată Evaluarea națională la limba maternă, iar miercuri, Evaluarea națională la matematică.

La Centrul de examen nr. 128, organizat la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea, au susținut examenul cei 104 elevi de clasa a VIII-a de la Școala „Dacia”, repartizați în opt săli, câte 13 într-o sală. Comisia a fost constituită din președinte – prof. dr. Florian Hava (directorul unității) și patru membri: prof. Claudia Trifa (director adjunct), Petru Pasula, Niculina Mihuț și informaticianul Carmen Băican (persoană de contact); elevii au fost supravegheați de 20 de asistenți, repartizați câte doi într-o sală și pe coridoare, plus camere de supraveghere video în fiecare sală, dar și în sala de preluare și multiplicare a subiectelor, respectiv în sala de preluare a foilor de concurs de la asistenți.
În săli a fost asigurat aer condiționat și apă plată pentru candidați. Timpul de lucru a fost de 120 de minute, între orele 9 și 11.
„Cireșarii”, de Constantin Chiriță
La Școala din Oșorhei, candidații erau încântați de subiecte.
Adunați în curte, cu subiectele în față, câțiva candidați povesteau profesorilor (și doamnei director Camelia Adriana Indrie) ce și cum au scris în lucrare...
„Textul a fost din „Cireșarii”, de Constantin Chiriță. Mai întâi ni s-a cerut să răspundem la cinci cerințe: să scriem câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: leac, înfricoșătoare, crezuse; să explicăm rolul semnului exclamării în secvența: „Asta-i!” Să selectăm un epitet și o enumerație din text; să numim două moduri de expunere utilizate în textul dat; să prezentăm în 30-50 de cuvinte (3-5 rânduri) semnificația secvenței: „Cartea îl duse în Evul Mediu, printre dueluri și cavalcade; era o carte pe care o mai citise de câteva ori...”
La punctul B ni s-a cerut să redactăm o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 rânduri) în care să ne prezentăm opinia despre mesajul fragmentului din „Cireșarii”.
La cel de-al doilea subiect, ni s-a dat un text din „Kindle”, de Ion Vianu, publicat în revista „Dilemateca”; trebuia să răspundem la patru cerințe. La punctul B, ni s-a cerut să alcătuim o compunere de 80-150 de cuvinte în care să evidențiem trăsăturile unui coleg/ prieten pasionat de lectură”.
Așadar, elevilor din Oșorhei, „Cireșarii” și „Dilematica”, și toate cerințele subiectelor, le-au căzut cu tronc... Ei speră în reușită!
Așa să fie! (Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Evaluarea națională a elevilor din clasa a VIII-a, la limba și literatura română.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:30:10 Ora standard a Europei de Est