Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cu aproximativ 6 % mai puține locuri bugetate”... la Universitatea din Oradea

Decanii – „oameni doriți de facultăți”

„Cu aproximativ 6 % mai puține locuri bugetate”... la Universitatea din Oradea

La conferința de presă de joi (21 iunie 2012), după felicitarea și premierea antrenorilor și studenților sportivi care au obținut rezultate deosebite la campionatele naționale universitare, rectorul Constantin Bungău ne-a informat despre numărul de locuri bugetate pentru sesiunea de admitere (licență) din acest an și despre concursul de selecție a decanilor.

La nivel de țară, ministerul de resort a acordat cu aproximativ 6 la sută mai puține locuri bugetate la fiecare universitate. Anul trecut, Universității din Oradea i-au fost atribuite 1.615 locuri bugetate, iar anul acesta, 1523.
În atari condiții, Senatul a aplicat următoarea metodologie de calcul: pornindu-se de la istoricul din 2011, domeniile A au mai câștigat două locuri, domeniile B au rămas cu aceleași locuri (din 2011), iar domeniilor C, D și E li s-au luat 2, 4 și respectiv 5 locuri.
Dl prorector Marcel Roșca a prezentat în detaliu situația pe facultăți; astfel, Facultății de Construcții și Arhitectură  i-au fost atribuite 77 de locuri (în varianta Senatului doar 76). Artele au avut în 2011, 73 de locuri atribuite, în 2012 li s-au atribuit 69, dar fiind în categoria B, Senatul a decis să rămână tot cu 73; Geografie, Turism și Sport, varianta Senatului: 96; Inginerie Energetică și Management Industrial - 108; Inginerie Electrică și Tehnologia Informației – 151; Inginerie Managerială și Tehnologică – 112; Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării – 80; Litere – 78; Medicină și Farmacie – 177; Protecția Mediului – 138; Științe - 106; Științe Economice – 112; Drept – 53; Științe Socio-Umane – 120; Teologie Ortodoxă – 43. Total – 1.523.      
„Peste 50 la sută din decani sunt noi”
Vorbind despre concursul pentru selectarea decanilor, dl rector a ținut să ne asigure că peste 50 la sută sunt noi, „oameni doriți de facultăți”, pentru că de aici s-a pornit selecția de la Consiliul facultăților, aici a fost instituit primul „filtru”. Dar fiindcă unii ocupă deja funcții de directori de departament, vor urma demisiile, precum și un nou scrutin electoral pentru alegerea unor noi membri în Senat. (Ovidiu DAN)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:57 Ora standard a Europei de Est