Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Caravana Carierei”, proiect european al Blocului Național Sindical

Joi, Întâlnirea regională de la Oradea

„Caravana Carierei”, proiect european al Blocului Național Sindical

Joi, 12 iulie 2012, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Oradea a avut loc întâlnirea regională în cadrul proiectului „Caravana Carierei”, proiect european derulat de Blocul Național Sindical, manager de proiect – Dumitru Costin, liderul B.N.S.

Blocul Național Sindical (în parteneriat cu Universitatea Româno-Germană din Sibiu, S.C. Technical Training SRL și Mesogeiako Symvouleftiko Systema SA) își propune „să vină în sprijinul elevilor de liceu care se pregătesc să pășească spre piața muncii sau spre ciclul superior de învățământ”.
La reuniunea de joi de la Casa de Cultură a Sindicatelor, organizatorii evenimentului (B.N.S., Filiala Bihor, președinte Nicolae Morgovan) au invitat reprezentanți ai autorităților publice locale și județene cu atribuții pe piața forței de muncă, reprezentanți ai angajatorilor locali, profesori (directori) din Oradea și județul Bihor, reprezentanți ai ONG-urilor care desfășoară acțiuni pentru tineret, elevi (absolvenți) și reprezentanți mass-media; din partea oficialităților județene și locale au onorat prefectul Claudiu Pop și viceprimarul Ovidiu Moldovan.
Întâlnirea a fost condusă de Dumitru Costin, managerul de proiect.
„Ne-am propus ca în cadrul acestei reuniuni să identificăm și să dezbatem pe larg nevoile și așteptările angajatorilor ce preiau forța de muncă tânără, nevoile existente la nivel local din perspectiva sistemului de învățământ (ca furnizor de resurse umane), dar și problemele cu care se confruntă tinerii aflați la început de carieră.
Vom crea o rețea de centre regionale pentru dezvoltarea carierei, câte unul pentru fiecare regiune a proiectului, unde se va oferi consiliere suport de către personal calificat, prin metode și instrumente moderne de asigurare a tranziției tinerilor absolvenți de la școală la piața muncii și învățământul superior. Rețeaua se va forma prin implicarea actorilor locali, și anume: AJOFM, autorități publice locale, universități, ONG-uri, patronate, instituții de învățământ preuniversitar, societăți comerciale și mass-media”.
Înainte să prezinte agenda reuniunii, managerul de proiect și moderatorul manifestării l-a invitat pe viceprimarul Ovidiu Moldovan să ia cuvântul. Viceprimarul a salutat inițiativa BNS și participanții, după care s-a referit la preocupările municipalității în direcția încurajării mediului de afaceri și creării de noi locuri de muncă în cadrul parcurilor industriale, la buna colaborare pe care o are cu liceele orădene și Universitatea din Oradea, pe care Primăria Oradea și Consiliul local le sprijină prin finanțarea proiectelor (cu finanțare nerambursabilă)...
În prezentarea agendei reuniunii, Dumitru Costin a trecut în revistă cele 10 puncte ale planului strategic, pornind de la nevoi și tendințe, a ajuns la inițiativa BNS (proiectul „Caravana Carierei”), a prezentat viziunea BNS asupra colaborării cu partenerii și partenerii strategici, s-a referit apoi la capabilitățile rețelei parteneriale (rețeaua partenerială în teritoriu și rețeaua partenerială în virtual), a motivat de ce tocmai BNS a luat taurul de coarne în susținerea tinerilor, argumentând avantajele, beneficiile și rezultatele (pentru parteneri) și încheind cu pașii următori (patru activități inițiale și cinci activități recurente).
După pauză, la cel de-al 11 punct al agendei, a urmat sesiunea de întrebări și răspunsuri, în care liderul BNS a provocat asistența dorind să audă păreri, opinii, critici, propuneri, soluții... și a avut opt reacții (intervenții) din partea unor profesori de la Universitatea AGORA și Universitatea Oradea (dl Vasile Creț și dna Maria Abrudan), absolvenți de facultate, profesori – directori (doamna prof. Carmen Eugenia Lezeu – director adjunct al Liceului Pedagogic „Nicoale Bolcaș” din Beiuș), o doamnă profesor care a lucrat câțiva ani în Finlanda s-a referit la sistemul de învățământ finlandez (în care elevii sunt obișnuiți să se descurce singuri), la buna colaborare care există între elevi și părinți; din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor a avut intervenție dna profesor Rodica Turcaș; Casa Județeană de Asigurări de Sănătate și-a făcut simțită prezența prin dl Petre Tirla care a considerat proiectul programatic și de viitor, iar președintele BNS, Filiala Bihor, dl Nicolae Morgovan, a pus punctul pe i, evidențiind faptul că, din păcate, în foarte multe cazuri angajatorii preferă să apeleze la forță de muncă necalificată (știu ei de ce), iar oficialitățile ar trebui să-i întrebe pe agenții economici care deschid puncte de lucru în cadrul parcurilor industriale de ce forță de muncă vor avea nevoie și să le sugereze să-și recruteze muncitorii și specialiștii din zonă.
Dorind să aflăm și alte păreri (și curiozități), la final, noi am abordat trei tineri: doi absolvenți (2012) ai Lic. Ped. „Nicolae Bolcaș” din Beiuș, frații Mădălin și Sofian Pavel, care și-au propus să urmeze facultatea tocmai la Sibiu, iar Kinga Kocsis e expert în recrutarea grupului țintă pentru cursul de salvamari și scafandri care se ține (pentru șomeri) la Constanța.
Să mai spunem că echipa Caravanei (alcătuită din dl Dumitru Costin – managerul proiectului, Ioana Secară – director activități, Adela Bindea – expert logistică și infrastructură și Alexandru Papuc – coordonator caravană) va ajunge marți (17 iulie) la Râmnicu Vâlcea, iar în săptămânile următoare la: Craiova, Slatina, Drobeta Turnu Severin și Târgu Jiu...
Noi urăm echipei de proiect să reușească să-și pună în aplicare planul strategic de realizare a rețelei naționale de centre regionale la Oradea, Cluj-Napoca, Sibiu, Timișoara, Târgu Jiu, Craiova, Pitești, Iași, Brăila și București, și astfel să le ofere beneficiarilor (tinerilor, angajatorilor și universităților) în cel mai scurt timp baza de date și soluțiile cele mai potrivite. (Ovidiu Dan) 
P.S. Pentru mai multe poze (75 de poze, plus încă 25, de la întâlnirile cu elevii din Aleșd și Beiuș), accesați Galeria foto: „Caravana Carierei”, proiect european al Blocului Național Sindical.

Trimite email
marți, 26 august 2025, 17:56:11 Ora de vară a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Vă invităm la Hard Rock Cafe, Bucureşti, miercuri, 17 septembrie 2025, începând cu ora 21.00, la un concert cu Jurjak!