Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„EU –MAGIC” (3-9 iulie 2012) – Istanbul

Diseminare – Mobilitate individuală Comenius

„EU –MAGIC” (3-9 iulie 2012) – Istanbul

Sunt profesor de biologie–chimie, la Grupul Școlar „Ioan Bococi” din Oradea și am decis să împart cu voi bucuria unei experiențe pe care am trăit-o de curând, mai exact între 3 și 9 iulie 2012, o experiență europeană.

După cum bine se știe, învățământul este un domeniu de activitate în care mereu trebuie să te pregătești, pentru a te forma pe tine, ca profesor și implicit pentru a-ți forma și elevii, care trebuie să primească informații de calitate și într-un mod original și plăcut. De aceea, ca profesor, ești mereu interesat de perfecționarea metodelor de predare-învățare folosite la clasă, pentru a face cât mai interesantă ora, iar elevii să vină cu drag la școală.
Astfel în perioada 3 – 7 iulie 2012, am participat la un stagiu de formare în Istanbul - Turcia, în cadrul Programului Sectorial Comenius - Mobilități individuale, participare care a fost posibilă cu sprijinul financiar Comenius-Life Long Learning LLP.
Dorința de perfecționare continuă și de lărgire a arsenalului metodico-pedagogic cu strategii noi  de utilizare eficientă a tehnologiilor moderne  folosite în țări din Europa m-a determinat să  accesez o bursă de formare prin programul de mobilități individuale Comenius. Astfel am depus candidatura pentru cursul „Effective Use of Modern Techonology And Games In Classrooms” organizat de Charles University in Prague, Faculty of Education, curs care a răspuns nevoilor mele de formare și perfecționare în acest moment al carierei de cadru didactic în devenire.
Obiectivele cursului de formare au fost:
 *utilizarea software-ului educațional ActivInspire, jocurilor educaționale și a TIC în procesul de predare-învățare
*proiectarea activităților de la clasă cu ajutorul software-ului educațional (ActivInspire)
*schimb de bune practici și idei inovatoare între participanții de la curs
*familiarizarea cu platforma de învățare (e-learning) Moodle, programul „Google SketchUp”
Experiența și cunoștințele dobândite la cursul de formare Comenius nu mi-au dezmințit așteptările. Cursul s-a desfășurat în cele mai bune condiții, iar profesorii au fost deschiși, răspunzând la toate întrebările noastre. Programul a fost extrem de încărcat, dar foarte variat, frumos și interesant. Am învățat foarte multe în urma acestui curs, în special pe domeniul practic, de predare, în sensul că acum pot folosi cu ușurință multe programe pe calculator, în scopul optimizării metodelor activ-participative în cadrul unei ore. La curs au mai participat profesori din: Grecia, Spania, Polonia, Belgia, Lituania, Letonia, Cipru, Islanda, Ungaria Finlanda și Irlanda ceea ce i-a conferit dimensiune europeană.
Cursul a fost organizat în două module, teoretic și practic, cele două module succedându-se zilnic. Cursul a debutat cu prezentarea de materiale privind: Comunicarea profesor – elev în sala de clasă, precum și exemple concrete de jocuri cu accent pe comunicare și terminologie, integrarea TIC în procesul de predare-învățare.
Au urmat activități practice de utilizare a platformei Moddle (logare, discuții pe forum, încărcarea pe platformă cu materiale de  prezentare a școlii de proveniență a fiecărui cursant, proiectarea de lecții utilizând sofrwer-ul educațional „Activinspire” „Google SketchUp”.
În concluzie, participarea la acest curs m-a motivat să-mi dezvolt continuu competențele profesionale în viitor, mi-a dezvoltat perspectivele în carieră, mi-a oferit o gamă largă de tehnici de predare din care pot alege, mi-a îmbunătățit competențele de utilizare a limbii engleze, deci, am trăit minunata experiență europeană, pe care oricare dintre profesori o poate trăi; este o chestiune de alegere.
Bursele de formare Comenius sunt gestionate de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, iar toate informațiile referitoare la accesarea burselor pentru cursurile de formare Comenius sunt puse la dispoziție pe site-ul Agenției www.anpcdefp.ro.
Conținutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului și AN și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conținutul informației va fi folosit.
prof. Șandor Mariana

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:52:04 Ora standard a Europei de Est