Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dislexia - o tulburare întâlnită în rândul copiilor din școala primară

„Mergi mai departe citind”

Dislexia - o tulburare întâlnită în rândul copiilor din școala primară

OMV și Asociația Română pentru Copii Dislexici au derulat prima cercetare națională pe tema dislexiei.

Dislexia este o tulburare întâlnită în rândul copiilor din școala primară, dar prea puțin cunoscută.
*Incidența dislexiei declarată în prezent în România: 25 de cazuri de dislexie la 10.000 de gospodării
*Cazuri noi de dislexie în fiecare an: în medie, 1 din 6 copii dislexici văzuți într-un an în cabinet de specialiști sunt cazuri noi
*În opinia specialiștilor, lipsa terapiei și a metodelor specifice de predare pot duce la autoizolare în rândul copiilor dislexici
*Integrarea copilului dislexic în învățământul primar, o posibilă soluție
În cadrul primului program din România dedicat dislexiei, „Mergi mai departe citind”, OMV, în parteneriat cu Asociația Română pentru Copii Dislexici (ARCD), a derulat prima cercetare la nivel național ce vizează identificarea unor aspecte specifice acestei tulburări, precum și incidența ei în România. Cercetarea, implementată de Institutul de cercetare GfK România, s-a desfășurat pe parcursul a cinci luni, în două etape: o etapă calitativă (noiembrie – decembrie 2011) și o etapă cantitativă: Omnibus (decembrie 2011) și interviuri (februarie – martie 2012).
Studiul Omnibus a fost derulat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, de 2.036 de persoane. Interviurile cantitative au fost derulate pe un eșantion de 55 de părinți, 150 de învățători și 119 specialiști, eșantion reprezentativ pentru: părinți care au copii dislexici, învățători care au în clasă copii dislexici și specialiști care fac terapie cu copii dislexici. Specialiștii intervievați sunt logopezi și psihopedagogi din școli publice sau private, precum și psihologi specializați în psihologia copilului, din București și din țară.
„Cercetarea a fost realizată cu scopul de a afla incidența acestei tulburări în România și în rândul copiilor cu vârsta de până în 11 ani. Totodată, a vizat identificarea dificultăților întâmpinate de părinți, pedagogi și specialiști în vederea găsirii soluțiilor optime pentru a veni în sprijinul lor, ajutând astfel copilul dislexic din România. Complexitatea cercetării face din acest studiu o bază reală pentru stabilirea unor direcții de sprijin”, a declarat Cristina Gulie, Research Specialist la OMV Petrom Marketing.
Rezultatele obținute în urma studiului Omnibus au relevat o incidență declarată în rândul populației României de 25 de cazuri de dislexie la 10.000 de gospodării, în condițiile în care doar 15,5% dintre români au auzit despre dislexie.
„Principalul merit al cercetării inițiate de OMV este faptul că este prima inițiativă de acest fel din România. Acest studiu a reușit să surprindă realitatea cu care ne confruntăm în terapia copiilor dislexici. Mă refer mai ales la gradul de cunoaștere îngrijorător de scăzut în rândul specialiștilor și al învățătorilor, identificat în faza calitativă și confirmat de studiul cantitativ. Acest lucru subliniază necesitatea formării specialiștilor din România și elaborarea unor teste standardizate pentru a diagnostica dislexia, lucruri esențiale pentru comunitatea dislexicilor de la noi din țară. Știam că datorită informării precare, mulți părinți nu știu că au copii dislexici, ori copiii nu sunt diagnosticați, deși prezintă toate simptomele acestei tulburări, dar acum avem o confirmare științifică pentru toate acestea și o bază care ne va ajuta să adresăm în mod direct aceste probleme în activitatea noastră”, a declarat Eva Bartok, președintele Asociației Române pentru Copii Dislexici (ARCD).
„Ne bucurăm că suntem deschizători de drumuri și în alte domenii decât cel în care activăm. Această cercetare națională este parte a unei inițiative OMV mai ample, care a inclus acțiuni în premieră în România, precum lansarea www.dislexic.ro, campaniile de informare și de strângere de fonduri derulate la nivel național, seminarul de specialitate organizat în anul 2011 sau pachetul educațional oferit în mod gratuit copiilor dislexici. Prin acestea, am dorit să ne aducem contribuția la cauza Asociației Române pentru Copii Dislexici și să oferim o șansă egală la educație acestor copii care suferă de o tulburare de învățare frecventă în lume. Sperăm că rezultatele cercetării vor ajuta la o mai bună identificare a celor mai adecvate soluții în educarea copiilor cu dislexie”, a spus Dragoș Ivan, Marketing & Training Manager, OMV Petrom Marketing. (Camelia Cristache)

 

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:56:58 Ora standard a Europei de Est