Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Formarea cadrelor didactice care vor preda la clasele pregătitoare

În perioada 3-7 septembrie, cea de-a doua sesiune

Formarea cadrelor didactice care vor preda la clasele pregătitoare

În prezent, se desfășoară cea de-a doua sesiune de formare a cadrelor didactice care vor preda la clasele pregătitoare.

În noul an școlar, la nivelul județului Bihor vor ființa 260 de clase pregătitoare, în care vor învăța 3.604 elevi.
Pentru dotarea acestor clase cu mobilier special au fost alocate 728.000 de lei, iar cadrele didactice respective au fost programate să participe la sesiuni de formare. La prima sesiune, desfășurată în perioada 27-31 august 2012, au participat 133 de cadre didactice. Celelalte 127 participă la sesiunea care se desfășoară în aceste zile (în perioada 3 – 7 septembrie). De formarea lor se ocupă cinci experți formatori naționali: prof. dr. Maria Donca, prof. Rodica Popa, prof. Angela Nuță, prof. Doina Lung și prof. Farkas Tunde (inspector școlar pentru învățământul primar și preșcolar în limba maghiară).
Ieri (miercuri, 5 septembrie), am avut curiozitatea să vedem cum se derulează aceste pregătiri (conduse de către dna inspector școlar Farkas Tunde, respectiv  dna prof. dr. Maria Donca).
„Pe aceste planșe, după cum se poate observa, am sintetizat câteva programe: Tehnologii de informare și comunicare, Educație fizică și sport, Matematica și explorarea mediului, Dezvoltare personală (ca disciplină nouă), Muzică și mișcare, Educația pentru societate, Arte vizuale și Lucru manual...
În cadrul sesiunii față în față, ne axăm pe exerciții aplicative practice, concrete, de la clasă, în cadrul unui joc de rol în care  cadrele didactice au „statut” de elevi...” ne explică doamna inspector școlar Farkas Tunde.
Programul pregătirilor este foarte riguros, bine organizat, structurat și gestionat.
Spre exemplificare, vă vom spicui din agenda sesiunii față în față, din programul unei zile. O secvență de învățare de 75 de minute cuprinde: Interdisciplinaritate -Treptele integrării curriculare; în următoarele 60 de minute (după o pauză de 15 minute): Interdisciplinaritate – profiul de competențe al cadrului didactic; în următoarele 60 de minute: Platforma e-Learning - prezentare și utilizare; în 120 de minute: Fundamente psihopedagogice ale integrării curriculare; în 90 de minute Curriculum învățământ primar și formarea competențelor cheie –documente curriculare; în următoarele 30 de minute: concluzii și feedback-ul zilei.
Trecând în revistă programul săptămânii, putem constata o multitudine de probleme abordate, legate de construcția curiculumului (cele trei zone); Principiile și etapele de elaborare a curriculumului în viziune interdisciplinară; Model sinteză/generalizare; Managementul clasei; Strategii didactice; Modul complementar; Metoda proiectelor; Evaluarea învățării și Evaluarea sumativă.
„Totul se învață prin joc”
„Caracteristica activității didactice la clasa pregătitoare este jocul. La această vârstă, totul se învață prin joc, iar predarea este interdisciplinară. În evaluare, nu se acordă note și nici calificative, ci în cadrul unei fișe este consemnat un raport de evaluare. Durata unei ore este de 35 de minute, iar programul unei zile este de la ora 8 la 12...
Obiectivul general al proiectului pe care îl derulăm vizează îmbunătățirea accesului și a participării cadrelor didactice din învățământul primar la oportunități de formare continuă bazate pe resurse digitale și pe cursuri de tip blended learning, în vederea susținerii formării de competențe cheie la școlarii mici prin organizarea interdisciplinară a ofertelor de învățare”, a ținut să sublinieze dna prof. dr. Maria Donca.
În ambele situații surprinse, se lucra pe grupe, în condițiile concrete de la clasă, în care dascălii jucau rolul elevilor, se comportau și reacționau în funcție de sarcina de învățare, dovedindu-se foarte creativi și originali... (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Formarea cadrelor didactice care vor preda la clasele pregătitoare. 

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:58:29 Ora standard a Europei de Est