Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„Disciplina, ordinea lipseau în școală și astea mă dureau!”

Interviu cu noul director al Lic. „O. Ghibu”, Mircea Pop

„Disciplina, ordinea lipseau în școală și astea mă dureau!”

De la 1 septembrie 2012, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea are un nou director, în persoana tânărului profesor de matematică Mircea Pop.

Ieri (luni, 10 septembrie 2012), am dorit să luăm pulsul pregătirilor pentru începerea cursurilor la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea și să aflăm care sunt gândurile noului director la început de mandat.
Greu ne-a fost să-l găsim pe noul director, care se mișcă rapid de la un punct de lucru la altul, din clădirea nouă în clădirea veche...
În clădirea veche, în cele trei sectoare de la parter și la cele două etaje, am găsit femeile de serviciu (pe Șandor Marcela, Boroș Iuliana și Bodea Aurica) făcând curat în urma zugravilor. La etajul al II-lea, doi zugravi de la Deniflor mai aveau încă de vopsit pe coridor. În clădirea nouă, într-unul din cabinetele de informatică, domnii profesori Lukacs Sandor și Furtos Eugen lucrau la întocmirea orarului. Pe administratorul liceului, dl Ion Cojocaru, l-am găsit distribuind manualele, alături de profesorii Lilla Șandor și Călin Perțe și elevi din a X-a B (Alexandra Mihoc, Flaviu Albuț, George Hodiș, Diana Curtui și Bogdan Gavriș). „Am venit să-l ajutăm pe dl diriginte Călin Perțe”, ne-a spus Alexandra. La fața locului au sosit directorul Mircea Pop și directorul adjunct, dna prof. Daniela Marinău.  
În sala de sport, voleibalistele echipei de gimnaziu aveau antrenament, sub îndrumarea drei prof. Ioana Sanislav...
„Părinții încă mai vin să-și înscrie copiii”
-Domnule director Mircea Pop, se pare că ați început mandatul în forță. Aflăm că vă mișcați cu repeziciune, nu stați locului și din această cauză sunteți greu de găsit.
-Trebuie să ne mișcăm rapid pentru că mai sunt multe de făcut. La ora 9.00, am avut întâlnire cu profesorii de la gimnaziu și liceu, iar de la 9.30, cu învățătorii și profesorii din ciclul primar; părinții încă mai vin să-și înscrie copiii la liceul nostru (în clasele I-VIII).
-Cum ați primit noua veste și cum ați acceptat noua calitate, aceea de director al acestui liceu?
-Greu mi-a fost să mă decid să accept postul ăsta, fiindcă mie îmi plăcea meseria aia care o aveam de profesor de matematică, și îmi place și țin foarte mult la asta, dar totuși vreau să se dezvolte ceva, să facem ceva bine în școala asta!
-La ce v-ați gândit?
-O, multe, multe planuri avem. În primul rând ceea ce lipsea: disciplina, ordinea lipseau în școală și astea mă dureau! Deci astea vreau să se schimbe, astea se pot face acum. În rest, în funcție de bani, pe rând. Vreau renovarea clădirilor, schimbarea instalațiilor de încălzire. Sunt multe lucruri care vor trebui făcute, dar asta în funcție de bani, și gradual. Schimbările bruște nu duc la nimic.
-Cum ați gândit soluționarea problemelor legate de disciplina din școală?
-Am avut deja întâlniri cu profesorii, am făcut câteva consilii profesorale. Am discutat și le-am impus câteva cerințe și voi avea întâlniri cu elevii. Vreau o dată întâlnirea mare, cu toți, dar voi avea întâlniri lunare pe clase să văd problemele lor. Mai întâi trebuie să-i asculți; deci nu poți să le interzici anumite lucruri fără să le ceri părerea.
Fumatul este interzis în școală! Aceasta este una dintre măsuri. Am vorbit și cu colegii, cu profesorii; încercăm să amenajăm o săliță pentru profesori. Copiii însă nu vor avea voie să fumeze în școală. Acuma se lucrează la regulamentul de ordine interioară. Membrii comisiei de regulament vor fixa puncte de penalizare. Să vedem o formă legală, încât să putem să-i atingem cumva pe copii, să-i sensibilizăm, în cazul unor abateri.
-Cum vi s-a părut promovarea imaginii școlii?
-În ultimul timp, destul de slabă. Imaginea școlii a avut de suferit. Dar asta mai mult din vina noastră, a școlii, nu din partea celor din mass-media. Culmea e că avem rezultate. Avem profesori foarte buni. Pe mine m-a dezamăgit când am văzut anul acesta, în vară, admiterea la noi la școală, la clasele de matematică-informatică, media de 6,20 parcă, nu mai știu exact, ultima medie de intrare. E grav, totuși, la un liceu așa cu renume, la clase de matematică-informatică unde se intra cu medii peste 8. Sunt diverși factori care au contribuit la coborârea ștachetei. Vom lucra și la chestia asta. Trebuie să ne promovăm mai mult, să ne atragem copiii buni și să ne păstrăm copiii buni. Până în a VIII-a am avut copii buni care au plecat. Mulți copii buni au plecat, din diverse motive, nu neapărat că sunt mai bune școlile respective.
-Aveți o echipă cu care să lucrați pentru a vă pune în practică planul managerial?
- Mi-am făcut o echipă. Mi-am făcut comisii. Am schimbat membrii comisiilor. Pe parcurs mai putem îmbunătăți, mai putem face și alte modificări pentru a obține rezultatele scontate. Cred în potențialul colectivului de cadre didactice și în reușita măsurilor pe care dorim să le implementăm.
„Vreau să-mi atrag părinții”
-Cum vedeți și cum ați regândit parteneriatul cu părinții?
-Vreau să particip la ședințele cu părinții. Le-am cerut colegilor să fiu anunțat de toate ședințele cu părinții. Vreau să merg la fiecare clasă, măcar o dată, să discut cu ei, fiindcă acolo afli cele mai multe lucruri, de la părinți. Una ți se transmite și altfel îți spun părinții direct. Vreau să-mi atrag părinții. Să vedem cum putem face și cu aia 2% din venit pentru că avem asociația părinților, care acum nu are bani. Părinții trebuie încurajați să susțină școala unde învață copiii lor. Și atunci vom putea face mai multe.
Sper să fie bine. Eu am speranțe și gânduri mari! Dacă nu reușesc să schimb ceva în bine, eu oricând îmi dau demisia. Mă duc la catedră. Eu nu m-am bătut deloc pentru această funcție. Eu chiar nu mi-am dorit funcție. Îmi plăcea ceea ce făceam. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Disciplina, ordinea lipseau în școală și astea mă doreau tare!”

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 16:00:47 Ora de vară a Europei de Est