Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

I-au fost acordate statutul de „Eco-Școală” și simbolul mondial „Steagul Verde”

Școlii Gimnaziale „înv. Gâlgău Iosif” din Păgaia

I-au fost acordate statutul de „Eco-Școală” și simbolul mondial „Steagul Verde”

Școala Gimnazială „înv. Gâlgău Iosif” din Păgaia s-a înscris în anul școlar 2008-2009 la proiectul internațional Eco-Școala, derulat în țara noastră sub patronajul Centrului Carpato Danubian de Geoecologie (CCDG) din București, având ca finalitate igienizarea și ecologizarea spațiului școlar și comunitar.

Prin participarea la acest proiect urmărim: *să dezvoltăm capacitatea elevilor de a-și asuma responsabilități cu privire la mediu *să le oferim posibilitatea de a înțelege mai bine relația cauză-efect *să le dezvoltăm spiritul de echipă în vederea realizării unei sarcini de grup *să facem conexiuni între experiențele de la clasă și cele din activitatea extrașcolară a elevilor *colaborarea directă cu instituțiile locale, în vederea igienizării zonelor limitrofe localității  *obținerea unor fonduri din reciclarea selectivă a deșeurilor, destinate premierii elevilor, dar și dotarii școlii *creșterea prestigiului școlii prin obținerea statutului de eco-școala și a stegului verde, ca o recunoștere a implicării școlii în rezolvarea problemelor de mediu.
Proiectul se derulează sub directa îndrumare a domnului director, profesor Chiș Gheorghe și a coordonatoarei de proiect, prof. înv. primar Chiș Monica.
La proiect participă un număr de 100 de elevi ai claselor I-VIII, îndrumați de zece cadre didactice.
În urma participării la activitățile proiectului Eco-Școala, elevii au dobândit informații cu privire la necesitatea protejării mediului, și-au format un comportament responsabil față de acesta, au aflat despre instituțiile naționale și internaționale care se ocupă cu protecția mediului: Agenția pentru Mediu, Centrul Carpato Danubian de Geoecologie (CCDG), Fundația de Educație pentru Mediu (FEE).
Instituția școlară a beneficiat de creșterea prestigiului din partea comunității locale și a reprezentanților instituțiilor locale, dar și de înfrumusețare.
Comunitatea a beneficiat de puieți de nuc, de acțiuni de ecologizare, și de bune practici din partea școlii în ceea ce privește colectarea și depozitarea deșeurilor.
În timpul derulării programului Eco-Școala ni s-a confirmat acordarea statutului de Eco-Școală și a simbolului mondial Steagul Verde pentru o perioadă de doi ani (1. 09. 2012 - 1. 09. 2014) și, implicit, participarea unității școlare la programul mondial Eco-Schools, program susținut de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și de Ministerul Mediului și Pădurilor.
Confirmarea s-a făcut pe baza evaluării instituției din data de 24.05.2012, de către Comisia Națională de Evaluare. Biroul Național Eco-Școala va monitoriza în continuare activitatea noastră în cadrul programului mondial Eco-Schools.
Premiul simbol Steagul Verde și Certificatul internațional Eco-Schools ne vor fi înmânate, în cadru festiv, la Seminarul Național „Parteneriat în Educația pentru Mediu”,care se va desfășura pe 20 octombrie 2012 la București. (Chiș Monica)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:05 Ora standard a Europei de Est