Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua europeană a limbilor la Eco Școala Gimnazială „Avram Iancu”

Miercuri

Ziua europeană a limbilor la Eco Școala Gimnazială „Avram Iancu”

Începând cu anul 2001, ziua de 26 septembrie este dedicată celebrării limbilor europene.

Europa este posesoarea unei adevărate bogății lingvistice: 23 de limbi oficiale și peste 60 de comunități autohtone care vorbesc o limbă regională sau minoritară, fără să menționăm limbile vorbite de cetățenii provenind din alte țări și de pe alte continente. Tocmai pentru a atrage atenția asupra acestei imense bogății lingvistice, Uniunea Europeană și Consiliul Europei au lansat, în anul 2001, inițiativa Anului european al limbilor.
Ziua europeană a limbilor își propune:
*să atragă atenția cetățenilor asupra  importanței învățării limbilor străine
*să îi sensibilizeze față de toate limbile vorbite în Europa
*să încurajeze învățarea limbilor străine de-a lungul vieții.
 Elevii clasei a IV-a C au marcat această zi împreună cu doamna profesoară de limba engleză Porteleki Crina. Pe parcursul activității, elevii au urmărit un material PowerPoint cu semnificația acestei zile, au desfățurat un joc didactic în limba engleză cu această temă, iar în final au realizat jetoane cu steagurile mai multor țări  europene pe care au notat în engleză numele țării și salutul specific poporului respectiv.
A fost o altfel de lecție la sfârșitul căreia elevii au putut da răspunsuri la întrebarea „De ce o zi europeană a limbilor străine?”
-Pentru că există mai multe oportunități ca niciodată de a studia sau de a lucra într-o altă țară europeană, dar lipsa competențelor lingvistice îi împiedică pe mulți oameni să profite de aceste oportunități
-Pentru că Europa este un spațiu al diversității lingvistice, unde se vorbesc peste 200 de limbi
-Pentru că, învățând limbile altor oameni, învățăm să le apreciem cultura și să depășim diferențele culturale
-Pentru că învățarea limbilor străine  aduce avantaje indiferent de vârstă
-Pentru că nu ești niciodată prea  „bătrân” pentru a învăța o limbă străină. (Dorina Toader)

 

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:01 Ora standard a Europei de Est