Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Se recrutează studenți în cadrul unui proiect pilot

În perioada 3 – 15 octombrie

Se recrutează studenți în cadrul unui proiect pilot

În perioada 3 – 15 octombrie 2012, are loc procesul de recrutare a studenților în cadrul proiectului pilot „Dezvoltarea și implementarea comună a unui program avansat de pregătire în domeniul neuroștiințelor”.

Proiectul are ca scop dezvoltarea unui program modern transfrontalier de formare a studenților în domeniul Neuroștiințelor, implicând Universitatea din Oradea – lider de proiect și Universitatea din Debrecen – partener.
Sunt așteptați să se înscrie 20 de studenți motivați, cu rezultate performante (10 de la Universitatea din Oradea, 10 de la Universitatea din Debrecen) care au absolvit un program de licență (undergraduate) în biologie, fizică, matematică, informatică, chimie, inginerie electrică/calculatoare, psihologie sau din anii terminali de la Medicină. Dosarele candidaților de la Universitatea din Oradea vor fi trimise electronic la adresa neuroteam2012@gmail.com. Detalii despre proiect, procesul de înscriere și selecție se pot găsi pe http://neuroteam.webhost.uoradea.ro
Neuroștiințele prin rezultatele și aplicațiile lor în diagnosticul și tratamentul afecțiunilor neurologice și psihiatrice joacă un rol deosebit de important în îmbunătățirea calității vieții. Pentru a stimula progresul în acest domeniu, o cerință majoră este formarea generației următoare de cercetători, clinicieni și tehnicieni într-un cadru multidisciplinar pentru a avansa înțelegerea funcționării creierului în condiții normale și patologice. Proiectul NeuroTeam se înscrie în acest context și vizează introducerea unei noi curricule unitare la nivel de masterat care să familiarizeze studenții cu concepte și abordări experimentale din diverse discipline legate de neuroștiințe, de la nivel molecular la nivel sistemic și constituie un prim pas în dezvoltarea unui program de master în Neuroștiințe la Universitatea din Oradea.
Important de menționat este că din fondurile proiectului se va amenaja un laborator de cercetări experimentale în neuroștiințe cognitive, în care studenții vor fi inițiați în activitatea de cercetare științifică. Activitățile se vor desfășura sub îndrumarea unor cadre didactice cu experiență în activitatea de predare/mentorat în domenii legate de neuroștiințe și în implementare de proiecte de cercetare, dobândită la instituții de referință în domeniu din străinătate (din Europa și America de Nord).
Obiectivul pe termen mai lung al acestui proiect pilot este dezvoltarea unor programe de masterat în Neuroștiințe, atât la Universitatea din Oradea, cât și la cea din Debrecen și deschiderea unor noi direcții de cercetare/dezvoltare în domeniu.
Echipa de proiect este compusă din: șef lucrări dr. Adina Mincic, prof. univ. dr. ing. Cristian Grava, șef lucrări dr. ing. Ioan Buciu, prof. univ. dr. Cătălin Moca-Pașcu.
Titlul proiectului: „Dezvoltarea și implementarea comună a unui program avansat de pregătire în domeniul neuroștiințelor” „Joint development and implementation of an advanced training program in neurosciences” derulat prin Programul Teritorial de Cooperare HURO 2007-2013. Proiectul este co-finanțat de către Uniunea Europeană (Fondul European de Dezvoltare Regională – ERDF) prin Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013 (www.huro-cbc.eu, www.hungary-romania.cbc.eu).
Perioada de implementare: 1 iulie 2012 - 30 iunie 2013.
Valoarea totală a proiectului: 198.049 euro (Universitatea din Oradea – 105.642 euro)
Conținutul acestui material nu reprezintă neapărat poziția oficială a Uniunii Europene.
dr. Adina Mincic, lector, Facultatea de Medicină și Farmacie - director proiect

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:10 Ora standard a Europei de Est