Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conducerea Universității din Oradea s-a autosesizat

Se ia atitudine

Conducerea Universității din Oradea s-a autosesizat

Conducerea Universității din Oradea s-a autosesizat în privința cazului prezentat în presă despre un cadru didactic angajat al instituției, lector univ. dr. ing. Ioan Hathazi, de la Facultatea de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației, care, conform aspectelor prezentate în câteva articole media, ar fi fost surprins în ipostaze compromițătoare în laboratorul în care își desfășoară activitatea didactică.

Este pentru prima dată când Universitatea din Oradea se confruntă cu asemenea situații care contravin normelor de deontologie profesională și celor legale. Conducerea consideră de neacceptat ca un angajat să încalce standardele morale obligatorii pentru comunitatea academică, responsabilitățile și practicile specifice  unui mediu universitar indiferent de poziția academică ocupată de o persoană în ierarhia instituțională.
Codul de etică și deontologie universitară are menirea de a promova o conduită responsabilă și prevede că „membrii comunității universitare vor dovedi în orice împrejurare loialitate și vor promova prestigiul instituției fără a întreprinde acțiuni sau fapte, care ar putea prejudicia imaginea sau interesele acesteia”. Acesta mai stipulează că „în spațiul universitar sunt interzise cu desăvârșire și sancționate orice forme de manifestare care pot fi asociate cu misoginismul, sexismul, rasismul, șovinismul, xenofobia, homofobia, hărțuirea în privința apartenenței la o religie, etnie sau formațiune politică”.
Conducerea Universității din Oradea nu împărtășește sub nicio formă astfel de conduite imorale și își rezervă dreptul de a lua toate măsurile ce se impun pentru a clarifica situația și a proteja imaginea instituției.
Conform reglementărilor în vigoare cazul urmează să fie analizat de Comisia de Etică a Universității din Oradea. (Olimpia Popoviciu)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:17 Ora standard a Europei de Est