Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Unity through diversity” - proiect multilateral Comenius

De la Școala Gimnazială Nr. 16

„Unity through diversity” - proiect multilateral Comenius

„Unity through diversity” este titlul proiectului multilateral Comenius cu finanțare de la Comisia Europeană, pe care Școala Gimnaziala Nr. 16 din Oradea îl desfășoară în parteneriat cu opt țări europene: Italia, Spania, Finlanda, Franța, Polonia, Portugalia, Irlanda și Croația, pe durata a doi ani (septembrie 2012- iunie 2014).

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții. Este o acțiune care are ca scop îmbunătațirea calității și consolidarea dimensiunii europene în educație, încurajarea învățării limbilor străine și a cooperării transnaționale între școli, promovarea conștiinței interculturale și a inovației în ceea ce privește metodele pedagogice și tehnicile informaționale. Acțiunea se adresează cu precădere învățământului preuniversitar, de la grădinițe până la școli post-liceale, întregii comunități educaționale: elevilor, tuturor categoriilor de personal didactic, precum și comunității locale, asociațiilor non guvernamentale sau de părinți cu scopul de a facilita diseminarea rezultatelor și a bunei practici și discutarea aspectelor calitative și cantitative ale educației în școli.
Proiectul „Unity through diversity” va ajuta aproximativ 2.000 de elevi de vârstă primară din 9 țări europene, să intre în contact cu identitatea europeană comună (unitate), dar și cu propriile caracteristici (diversitate), să împartășească informații despre țara lor și să învețe despre modul de viață din alte țări (sistem de educație, școală, oraș, țară, mediul înconjurător, cultură, artă, sport, mâncare), să găsească asemănări și deosebiri între acestea.
Obiectivele proiectului „Unity through diversity” sunt: promovarea diversității culturilor și valorilor europene, a respectului, toleranței și aprecierii față de acestea, depășirea barierelor culturale și de limbă între participanți, respectarea identității și a conștiinței naționale, pentru a fi în armonie cu conștiința membrilor comunităților europene și a întregii lumi,valorificarea moștenirii culturale a popoarelor având la bază vechile tradiții și obiceiuri, însușirea și transmiterea de informații referitoare la modul de viață, sistemul de educație, școală, oraș, țară, mediul înconjurător, cultură, artă, sport, încurajarea studiului limbilor străine, dezvoltarea competențelor digitale.
Pe parcursul celor doi ani de implementare a proiectului (2012-2014), pentru realizarea obiectivelor se vor derula mai multe activități precum: prezentarea fiecărui partener, (a școlii și regiunii), prezentarea fiecărei țări, expoziție de fotografii, ierbare (colecții de plante), CD-uri cu cântece tradiționale si imnurile naționale (compunerea unui imn Comenius), cărți de rețete culinare, expoziție de picturi, dicționar ilustrat în mai multe limbi și, bineînțeles, mobilitățile transnaționale în fiecare țară parteneră.
Întâlnirea de proiect din Polonia
Prima întâlnire din cadrul acestui proiect s-a desfășurat în Polonia, în perioada 30 septembrie – 6 octombrie 2012.
Tema întâlnirii din Polonia a fost „Þara mea”. Fiecare coordonator din cele 9 țări a prezentat țara sa prin intermediul prezentărilor PowerPoint, a unor filmulețe și a diverselor materiale realizate de către elevi. România a fost reprezentată de profesorul coordonator Violeta Roman.
În cadrul acestei întâlniri ne-am familiarizat cu sistemul de învățământ polonez. În cele 5 grădinițe și 4 școli pe care le-am vizitat am fost primiți de către copii, părinți și cadre didactice. Copiii ne-au pregătit scurte programe artistice, au dansat și cântat în diferite limbi străine. Am asistat la lecții și am răspuns întrebărilor care ne-au fost adresate de către cei mici, apoi am participat împreună cu ceilalți colegi parteneri la ședințe de lucru privind evaluarea activităților desfășurate până în prezent și am discutat despre calendarul viitoarelor activități.
În ultima zi petrecută în grădiniță, s-a organizat o serbare în cinstea noastră. Am asistat la programul pregătit de către copii, iar apoi am participat la o seară cu specific polonez unde am degustat mâncăruri tradiționale.
Pe durata șederii în Polonia am avut întâlniri cu diferite oficialități. Am fost primiți la Inspectorul Școlar al regiunii, care ne-a făcut o prezentare a sistemului de educație polonez. În cadrul vizitei la Primăria orașului Borough, ne-au întâlnit cu primarul, autoritățile locale și cu angajații primariei, care susțin acest parteneriat. Primarul orașului a subliniat în cuvântul de primire importanța educației și a învățământului în societatea noastră. Reprezentanții țărilor participante au mulțumit pentru primire, au făcut schim de opinii și s-au oferit cadouri, pliante, cărți, albume și de o parte și de cealaltă..
În cadrul acestei mobilități, am făcut și câteva vizite: am vizitat Stadionul Lech Poznañ și Fabrica de bere Lech, precum și un tur al orașului Poznañ cu tramvaiul. Pe toată durata reuniunii, ne-am bucurat de o deosebită atenție din partea gazdelor poloneze. Atmosfera a fost caldă, prietenoasă, propice unei colaborări eficiente. Ne-am împrietenit cu colegii parteneri cu care lucrăm și cu care urmează să se revedem în decembrie 2012 în Finlanda și pe care îi așteptăm cu mare drag să ne viziteze în 2013. (Violeta Roman)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:49:49 Ora standard a Europei de Est