Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studenți din opt universități europene participă la un program Erasmus

Timp de 10 zile, la Universitatea din Oradea

Studenți din opt universități europene participă la un program Erasmus

Timp de 10 zile (începând de luni, 15 octombrie 2012), 40 de studenți străini și 10 profesori din opt universități europene (din Suedia, Marea Britanie, Danemarca, Olanda, Finlanda, Ungaria și Lituania) participă la Universitatea din Oradea, la un program intensiv cu tema „Physical Education and a Sustainable Society” („Educația fizică și o societate durabilă”), alături de șase studenți ai Facultății de Geografie, Turism și Sport.

Marți, după-amiază, i-am găsit în Sala de Jocuri Sportive a universității, la activități pe ateliere. Dl Paul Szabo, coordonator relații internaționale, Facultatea de Geografie, Turism și Sport, departamentul Educație fizică, sport și kinetoterapie, ne-a oferit toate informațiile legate de acest program.
„În perioada 15-25 octombrie, facultatea noastră, Universitatea din Oradea, găzduiește, organizează  programul Erasmus cu titlul „Physical Education and a Sustainable Society” („Educația fizică și o societate durabilă”), la care participă studenți de la opt universități. Programul este organizat în cadrul rețelei I3PE, adică „Integrare, inovare și implementare” a educației fizice în sistemul european. Acest program se derulează de peste 10 ani...
Timp de 10 zile, ei vor trebui să desfășoare o serie de activități, atât teoretice, cât și practice, vor lucra în grupuri internaționale, totul va culmina joi, 25 octombrie, cu organizarea unui festival european de activități fizice pentru studenți în interiorul Campusului. Sunt cinci grupuri internaționale și vor avea de făcut o prezentare în funcție de tema pe care și-au ales-o”.
„Înțelegere și prietenie!”  
Aceasta este prima întâlnire la Oradea, iar cea de-a doua s-ar putea să fie chiar anul viitor, după cum ne-a spus interlocutorul nostru. Universitatea Oradea face parte din această rețea din 2001, de când participă la astfel de programe intensive. Sâmbătă (20 oct.), va avea loc la Oradea ședința membrilor componenți ai rețelei, iar pe președintele rețelei, dl Jan-Eric Ekberg (cel care finanțează programul, de la Universitatea din Malmo – Suedia), l-am cunoscut chiar atunci. Jan-Eric se arată încântat de atmosfera de lucru, de strădania organizatorilor și de primire. Desigur sunt diferențe între Oradea și Malmo, dar apreciază eforturile depuse de gazde pentru buna desfășurare a programului intensiv. Mesajul său pentru studenți și pentru orădeni este: „Înțelegere și prietenie!”
„De fapt, acest program se bazează foarte mult pe prietenie. Unul dintre gesturile simbolice de la festivitatea de deschidere de luni a fost îmbrățișarea; efectiv o îmbrățișare pe care președintele rețelei a avut-o împreună cu prodecanul facultății, în fața tuturor invitaților, pentru că aceasta stă la baza  cooperării și colaborării între instituțiile partenere în cadrul acestui program”, a conchis dl Paul Szabo. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Studenți din opt universități europene participă la un program Erasmus.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:03 Ora standard a Europei de Est