Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Programul de practică pentru studenți: Protecția copilului – de la teorie la practică” (PractiPASS)

În al treilea stagiu de practică, organizat în cadrul proiectului PractiPASS

„Programul de practică pentru studenți: Protecția copilului – de la teorie la practică” (PractiPASS)

Începând cu noul an universitar, 200 de studenți ai Facultății de Științe Socio-Umane, înscriși în proiectul PractiPASS, s-au întors în locațiile de practică.

Stagiile de practică de specialitate sunt găzduite de către instituțiile partenere în proiect care asigură servicii în domeniul protecției copilului. Studenții absolvenți ai primelor două stagii de practică au fost distribuiți în noile locații de practică, unde urmează să participe la activitățile specifice de practică coordonate de către tutori până la finalul acestui semestru.
Proiectul PractiPASS, demarat în octombrie 2010, urmărește facilitarea tranziției de la școală la viața activă a studenților prin eficientizarea stagiilor de practică. În cadrul proiectului sunt implicați 600 de studenți, 200 din fiecare centru universitar partener în proiect: Universitatea din Oradea, Universitatea din București și Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad. Grupurile de studenți repartizate prin rotație în locațiile de practică sunt coordonate de către tutori, specialiști selectați din instituțiile partenere în proiect și instruiți pentru munca directă cu studenții. Valoare întregului proiect depășește 14 milioane de lei.
Mesajul managerului proiectului dna prof. univ. dr. Floare Chipea: „Avem un feedback foarte bun din partea studenților noștri implicați în activitatea de practică din proiectul PractiPASS. În cadrul primelor două stagii am obținut rezultate foarte bune, studenții dau dovadă de responsabilitate, angajament și dorință de implicare în cât mai multe activități. Am intrat în cel de-al treilea an de implementare a proiectului nostru și după această perioadă rezultatele sunt cu adevărat vizibile în ceea ce privește modul de organizare a stagiilor de practică de specialitate”.
Tot în cursul acestei luni a fost demarată Campania de informare cu privire la drepturile copilului, campanie organizată în cadrul activității Bune practici în protecția socială a copiilor din mediul rural. Acțiunea are ca scop promovarea drepturilor copilului în școlile din mediul rural, în rândul elevilor din clasele a III-a și a IV-a. În campania care se va desfășura până în luna mai 2013 sunt implicați studenții și cadrele didactice de la Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea din Oradea.
Mesajul studentei Raluca ștef, selectată pentru a participa la Campania de informare: „Sunt bucuroasă că am putut să mă implic și în această activitate. Am participat la elaborarea broșurii Povestea Drepturilor Copilului, pe care o vom distribui în școli. Sunt nerăbdătoare să văd care va fi reacția copiilor la materialul realizat de noi și dacă după vizita noastră vor considera că sunt cu adevărat informați.”
Partenerii Facultății de Științe Socio-Umane sunt: Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, Administrația Socială Comunitară Oradea, Fundația Română pentru Copii, Comunitate și Familie - Biroul Operațional Oradea, Centrul Școlar pentru Educației Incluzivă nr. 1 Oradea, Universitatea din București - Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1 București, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3 București, Fundația „Copii în Dificultate” București, Școala Specială nr. 7 București, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad - Facultatea de Științe ale Educației și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad, Consiliul Local al Municipiului Arad - Direcția de Dezvoltare și Asistență Comunitară, Fundația Creștină R.C.E. Speranța Copiilor Arad.
Manager de proiect, prof. univ. dr. Floare Chipea, Universitatea din Oradea. (Sorana Săveanu)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:36 Ora standard a Europei de Est