Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Consorțiu transforntalier pentru programe doctorale

Două țări, un scop, succes comun!

Consorțiu transforntalier pentru programe doctorale

Douăzeci de doctoranzi, 10 din România și 10 din Ungaria, vor participa la un număr de opt cursuri comune axate pe probleme de cooperare transfrontalieră.

Activitățile fac parte din proiectul CROSSBORDER DOCTORAL PROGRAM CONSORTIUM (Consorțiu transfrontalier pentru programe doctorale), HURO /1001/0184/2.3.1, cofinanțat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013, în valoare de 164.960 euro.
De asemenea, va sprijini 10 cadre didactice și 10 cercetători, atât români, cât și maghiari, în proporții egale, pentru participarea la activități din cadrul proiectului – workshop-uri, vizite de studiu.
Impementarea este asigurată de Departamentul de Geografie, Turism și Amenajarea Teritoriului din cadrul Facultății de Geografie, Turism și Sport al Universității din Oradea, în perioada 1 octombrie 2012 – 30 septembrie 2013, în calitate de lider. Proiectul se desfășoară sub coordonarea prof. univ. dr. Alexandru Ilieș, alături de o echipă formată din prof. univ. dr. Martin Olaru, conf. univ. dr. Dorina Camelia Ilieș, conf. univ. dr. Ovidiu Gaceu, lector univ. dr. Vasile Grama și dr. Cezar Morar de la Universitatea din Oradea.
Consorțiul universitar este format din două universități din Romania (Universitatea din Oradea și Universitatea de Vest din Timișoara) și două universități din Ungaria (Universitatea din Debrecen și Universitatea din Szeged).
Obiectivul general al proiectului îl constituie dezvoltarea programelor de studii doctorale prin cooperarea transfrontalieră dintre universități. Proiectul își dorește să îmbunătățească oportunitățile studenților de a urma un program doctoral și dezvoltarea programelor de cercetare și educație inovativă comune.
Proiectul încurajează egalitatea de șanse între bărbați și femei în elaborarea și punerea în aplicare a activităților și obiectivelor stipulate în propunerea de proiect și cuprinde măsuri adecvate pentru prevenirea oricărei discriminări bazate pe sex, rasă sau origine etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală în fiecare etapă a derulării sale.
Conținutul acestui comunicat de presă nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Uniunii Europene. (director de proiect, prof. univ. dr. Alexandru ILIEȘ)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:39 Ora standard a Europei de Est