Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Implementarea noilor educații

Halloween party

Implementarea noilor educații

Educația este unul dintre fenomenele care au apărut o dată cu societatea umană, suferind pe parcursul evoluției sale modificări esențiale.

Accelerarea progresului mileniului III a produs schimbări majore în toate domeniile vieții noastre. Ritmul rapid al schimbărilor a determinat apariția unor noi direcții de acțiune, una dintre acestea fiind educația ca proces de formare și sensibilizare a copiilor, tinerilor și adulților pentru participare la abordarea și soluționarea problemelor cu care omenirea este și va fi confruntată. Acestor provocări li s-a răspuns cu educații specifice, denumite „noile educații”, privite ca  o investiție a educației în procesul de soluționare a problematicii lumii contemporane. Ele au forme diverse și sunt purtătoare de conținuturi noi. Conținuturile specifice sunt integrate în grădiniță în termenii unor obiective pedagogice care vizează domenii de interes contemporan. Registrul bogat al „noilor educații” permite deschiderea școlii spre problematica lumii contemporane. Procesul declanșat stimulează trecerea de la demersurile specifice la abordările globale, interdisciplinare și permite aprofundarea unor probleme sociale care cer soluții concrete: democrația, pacea, mediul, alimentația, sănătatea, multiculturalitatea, interculturalitatea etc. Aceste educații trebuie să fie gândite în condițiile optimismului pedagogic, putând facilita descoperirea răspunsurilor la problemele cu care se confruntă fiecare generație. În ciuda situației paradoxale în care se găsește, în pofida obstacolelor cu care se confruntă, educația este invitată să pregătească într-o manieră activă, mai constructivă și dinamică, generația viitoare. În aceste condiții noile educații vin să pregătească un comportament adecvat, adică rațional care să atenueze în parte șocul viitorului.
Educația pentru interculturalitate și multiculturalitate presupune, printre altele:
*să accepți diferențele culturale, privindu-le, mai întâi, ca pe niște lecții de istorie și de comportament
*să cunoști și să respecți obiceiuri și tradiții ale popoarelor de pe întreg mapamondul
Un bun prilej în acest sens îl reprezintă sărbătoarea de Halloween.
„Casa bântuită”
Halloweenul este sărbătoarea adusă în America în anul 1840 de către imigranții irlandezi. Însă obiceiul „trick-or-treat” se crede a nu proveni de la celți, ci de la europeni. În data de 2 noiembrie, Ziua Tuturor Sufletelor, creștinii mergeau din sat în sat cerșind „prăjitura sufletului”, făcută din bucăți pătrate de pâine cu coacăze.
Cu cât strângeau mai multe prăjituri, cu atât mai multe rugăciuni aveau să spună pentru sufletul rudelor decedate ale darnicilor.
Așadar, sărbătoarea de Halloween nu celebrează practici malefice deoarece a pornit de la ritualurile celților de întâmpinare a noului an și de la ritualul de rugăciune al europenilor medievali.
Cert este că Halloween este un motiv de sărbătoare și veselie pentru toți. Cei prinși în „patima” sărbătorilor decorează casa cu ornamente specifice, închiriază costume și nu în ultimul rând pregătesc preparate culinare tipice unei sărbători cu fantome și presărată cu semnificații ascunse, mitice. De ceva timp s-a împământenit și pe la noi, iată de ce micuții de la grupa mijlocie A (Grădinița Nr. 45 – „Ion Creangă” din Oradea) au confecționat decorațiuni specifice, unindu-le într-o expoziție intitulată „Casa bântuită”.
La ora de engleză au ascultat povestea Felinarul lui Jack împreună cu dna prof. Simona Gherman, apoi au deprins tehnica prin care se fac felinare din dovleci. (Floare Bernad)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:07:18 Ora standard a Europei de Est