Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămână plină la „Agora”, în zilele premergătoare vacanței

Luni, au plantat un copac

Săptămână plină la „Agora”, în zilele premergătoare vacanței

Luni, elevii Școlii internaționale „Agora” din Oradea au plantat un copac în curtea proprie.

Mesteacănul a devenit din prima clipă prietenul copiilor care, într-un moment emoționant, i-au promis acestuia că vor avea grijă de el. Acțiunea a avut loc în cadrul proiectului Eco Școala.
Ziua internațională a Mării Negre, mai cunoscută peste hotare decât la noi în țară, a fost sărbătorită la Școala „Agora”  sub emblemă verde. Parcurgând toate etapele procesului educativ cotidian al școlii, elevii au învățat despre peștii din Marea Neagră și despre bogățiile specifice acesteia, trecând de la clipuri video și interacțiunea cu tabla Smart la creații literare despre importanta misiune pe care micuții o vor avea în viitorul apropiat – aceea de a salva un patrimoniu natural minunat și cu toate acestea abandonat.
Miercuri, a fost poate cea mai așteptată zi din săptămână pentru micuții de la „Agora”, pentru că Halloween-ul s-a încadrat în tema studiată în cadrul curriculumului internațional – Mituri și legende. Elevii erau foarte pregătiți la capitolul zei și zeițe, dar și la cel despre legende tradiționale europene. În cadrul acestei teme, elevii au învățat și despre tradiția irlandeză a Halloween-ului și realele semnificații ale acestei sărbători. Celebrul dovleac Jack O’Lantern a fost decorat în multiple variante pentru a lăsa loc lumânărilor ce au luminat întreaga școală până seara. Și obiceiul american „Treat or trick” a fost exersat de elevii „Agorei” care s-au întors în clase plini cu dulciuri. Petrecerea de Halloween s-a terminat cu parada costumelor și a lucrărilor copiilor din această săptămână.
Activitățile școlii au continuat joi și vineri sub amprenta vizitei profesorului american Joe Childs de la Universitatea din Florida, care a fost marcat de condițiile în care grupuri mici de copii realizează efecte remarcabile datorită principiilor școlii: formare de cea mai bună calitate, profesori de specialitate, dezvoltarea inteligențelor multiple. Micuții au demonstrat munca depusă în aceste săptămâni de școală în cadrul curriculumului „Agora” (compus din curriculum național și cel internațional). Cadrele didactice au prezentat procesul prin care acestea au identificat stilurile de învățare ale fiecărui copil în parte și au avut confirmarea eforturilor lor prin cuvintele de laudă ale profesorului american. Acesta a apreciat că toți copiii, deși mici (clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a) au vorbit cu el în limba engleză, recitând apoi și cântând în limbile germană, franceză și italiană.
Iată cum valori europene și americane au avut coordonate comune în cadrul Școlii Internaționale „Agora”. (A. M.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Săptămână plină la „Agora”, în zilele premergătoare vacanței.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:50 Ora standard a Europei de Est