Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studenți ai Facultății de Protecția Mediului, premiați pentru lucrările științifice prezentate

La Conferința studențească internațională din Polonia

Studenți ai Facultății de Protecția Mediului, premiați pentru lucrările științifice prezentate

În perioada 26 - 28 octombrie 2012, la Conferința Studențească Internațională „3rd International Student Scientific Conference Human - Nutrition - Environment”, susținută la Universitatea din Rzeszow, Polonia, în noul International Environmental Education Center din Iwonicz, din partea Universității din Oradea, Facultatea de Protecția Mediului, Departamentul Ingineria Produselor Alimentare și Departamentul Zootehnie și Agroturism, au participat trei cadre didactice - șef lucrări dr. ing. Timar Adrian, șef lucrări dr. ing. Ruska Laszlo și șef lucrări dr. Teușdea Alin, însoțind pe cei patru studenți - Larisa Lucan, Banda Anișoara, Stimuț Cristina și Filip Corina care au prezentat lucrări științifice elaborate sub îndrumarea unor cadre didactice din facultate.

Astfel, câștigătoarea locului I, Larisa Lucan, studentă în anul IV la Controlul și Expertiza Produselor Alimentare, a prezentat lucrarea COLOUR IMAGE ANALYSIS OF BROWNING PROCESS ON FRUITS AND VEGETABLES în colaborare cu Bianca Stanca și Milan Zetocha, sub îndrumarea dlui șef lucrări dr. fiz. Teușdea Alin.
Premiul special a fost obținut de Banda Anișoara Camelia, studentă în anul IV la Controlul și Expertiza Produselor Alimentare, care a prezentat lucrarea BIO PRESERVED  CROISSANT, sub îndrumarea dlui șef lucrări dr. ing. Ruska Laszlo și dlui șef lucrări dr. ing. Timar Adrian.
Stimuț Anamaria, studentă în anul II la Controlul și Expertiza Produselor Alimentare, a prezentat lucrarea POLYPHENOL AND ASORBIC ACID CONTENTS OF THREE DIFFERENT TYPES OF HONEY FROM BIHOR COUNTY, lucrare apreciată în special de colegii polonezi ale căror preocupări sunt similare.
Studenta Filip Corina, masterandă la programul de studii Siguranță și Securitate Agroalimentară, a prezentat lucrarea antioxidant activity of Brassica vegetables grown under organic and conventional agricultural practices from Romania, lucrare apreciată de colegii de la Universitatea de Științe Agricole din Nitra Slovacia.
În cadrul conferinței, dl. șef lucrări  dr. ing. Timar Adrian a susținut o prezentare despre Universitatea din Oradea, iar dl. șef lucrări dr. fiz. Teușdea Alin a susținut două interesante prelegeri în care au fost prezentate aplicații în domeniul alimentar ale unor aplicații matematice și fizice.
Pe lângă aspectele științifice au fost desfășurate și activități de team bilding și socializare în cadrul cărora studenții români au stabilit contacte cu cei din Polonia și Slovacia.
Cadrele didactice au avut discuții preliminare referitoare la colaborări viitoare în cadrul programelor europene. O astfel de colaborare se va concretiza în workshopul organizat de Universitatea din Oradea în aprilie 2013, finanțat în cadrul apelului Grundtvig 2012, al cărui director de proiect este dl. șef lucrări dr. ing. Timar Adrian și în cadrul căruia printre lectori și participanți vor fi și colegii din Polonia și Slovacia alături de lectori și participanți din Ungaria, Italia, Grecia și Turcia. (A. T.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:42 Ora standard a Europei de Est