Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Nu lăsa violența să te transforme într-un infractor”

Ieri, la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea

„Nu lăsa violența să te transforme într-un infractor”

Elevii din clasele a IX-a B și a X-a H de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea au participat ieri (joi, 8 noiembrie 2012), la o activitate de informare și prevenire, cuprinsă pe agenda Campaniei naționale de prevenire a violenței în rândul tinerilor „Nu lăsa violența să te transforme într-un infractor”.

În deschiderea activității, dl director, profesor dr. Ruben Filimon, a prezentat invitații și scopul acțiunii.
„Cu siguranță că ați auzit faptul că în fiecare zi de joi, reprezentanți ai Inspectoratului Județen de Poliție Bihor desfășoară în colegiul nostru, acțiuni de informare a tinerilor în cadrul Campaniei naționale de prevenire a violenței în rândul tinerilor „Nu lăsa violența să te transforme într-un infractor”. Astăzi (joi – n.n.), au venit în fața voastră dl comisar de poliție Marcel Cosma și dra agent principal Lăcrimioara Fărcane pentru a vă prezenta un film și a dialoga cu voi pe tema campaniei”, a spus dl director Ruben Filimon.
În municipiul Oradea, Campania națională de prevenire a violenței în rândul tinerilor „Nu lăsa violența să te transforme într-un infractor” se desfășoară în cinci licee: Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”, Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși”, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu”, Liceul Tehnologic „Vasile Voiculescu” și Liceul Teoretic „Aurel Lazăr”. Campania a debutat joi, 1 noiembrie.
„În cadrul campaniei, acțiunile se axează pe două paliere: Informarea elevilor cu privire la fenomenul violenței, consecințele violenței și modalități de prevenire, iar cel de-al doilea palier se va concretiza printr-un concurs de creație, un eseu: „Eseul meu antiviolență”, în luna martie”, ne-a declarat dra agent principal Lăcrimioara Fărcane.
Pentru început, dl comisar Marcel Cosma le-a prezentat elevilor în sinteză subiectul filmului „Cheia e la mine”...
Filmul aduce în atenție cazuri reale de tineri din penitenciare (băieți și fete), care vorbesc despre faptele lor regretabile; este foarte trist și tardiv, din păcate, că unii tineri abia ajunși după gratii, realizează gravitatea faptelor comise și astfel compromiterea, inevitabilă, a viitorului lor. În cadrul filmului apar și personaje pozitive, între care și doi campioni (Lucian Bute și Andreea Răducan), care vorbesc despre renunțările și sacrificiile făcute pentru a ajunge la performanță și a deveni campioni mondiali...
Ce înseamnă: Cheia e la mine (tine)?
În discuțiile care au urmat după vizionarea filmului, protagoniștii campaniei au dorit să se convingă de faptul că mesajul filmului a fost bine receptat.
Ce înseamnă: Cheia e la mine (tine)?
De la ce vârstă începe răspunderea penală...?
Mesajul se vrea direcționat pentru convingerea auditoriului (tinerilor) că în nicio situație nu este bine, nu trebuie să se ajungă la consum de droguri și alcool, la violență și alte acte nesăbuite, la infracțiuni, de tot felul...
S-a subliniat apoi responsabilitatea și răspunderea penală a tinerilor pentru acțiunile lor, cu consecințele grave care decurg din săvârșirea infracțiunilor.
Să mai spunem că în cadrul campaniei, zilnic, au loc astfel de acțiuni în cele cinci licee orădene, acțiuni coordonate de doamna comisar Ioana Indrieș – coordonatorul campaniei naționale. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Nu lăsa violența să te transforme într-un infractor”. 

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:11:45 Ora standard a Europei de Est