Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Școala din Livada a-nflorit!

Învățământul rural se primenește

Școala din Livada a-nflorit!

Din 12 iunie 2007, de la serbările preșcolarilor, și până joi, 10 ianuarie 2008, Școala din Livada (comuna Nojorid) a-nflorit! Se vede că directorul adjunct, prof. Gheorghe Mărincean, e un om de acțiune. Tace și face.

S-a muncit și în vacanța de iarnă
În vară, directorul adjunct nu ne-a spus tot ce avea pe suflet, tot ce-și propusese să înfăptuiască în lunga vară fierbinte, ca nu cumva alții să-l încurce, iar intențiile și proiectele sale să rămână doar vorbe-n vânt. Joi, la ora vizitei noastre, școala era de nerecunoscut, zugrăvită în interior și exterior, cu gresie și lambriuri, neoane peste tot, și cu o încălzire centrală de nota zece, chiar dacă parterul e încă în șantier după ridicarea anexei pentru grupurile sanitare. Doi muncitori (și jumătatea unuia) trebăluiesc din zori și până-n seară să dea gata grupurile sanitare interioare. Ca să poată lucra foc continuu, muncitorii i-au cerut directorului cazare în școală, și de aceea, jumătatea unuia dintre muncitori (adică soția), când nu face mâncare, lucrează cot la cot cu ei.
  "În vară, s-au făcut lucrări mari: s-au schimbat țiglele, lemnăria, și toată instalația electrică, peste tot avem neoane, lambriuri în toate sălile de clasă, tavane cu rigips, au fost înlocuite caloriferele și țevile, peste tot, inclusiv la grădiniță. În cancelarie, laboratorul de fizică și chimie și în centrul de informare și documentare avem parchet laminat. S-a zugrăvit în interior și-n exterior... Termopanele sunt de anul trecut.
Să știți că s-a lucrat inclusiv în vacanța de iarnă, după Crăciun, în zilele de 28, 29 și 30 decembrie, dar și după Anul Nou, în 3, 4 și 5 ianuarie.”
Acum, directorul adjunct spune tot.
„În vară nu v-am spus mare lucru pentru că nu știam dacă vom putea realiza tot ceea ce-mi propusesem. Aveam eu planuri mari, dar aveam și rezerve în privința meseriașilor care puteau să mă încurce.”
Uniforme, ecusoane personalizate
Conducătorul unității ne-a prezentat școala și grădinița, În unele clase, elevii aveau uniforme și ecusoane personalizate (cu imaginea școlii și portretul elevului), o pavoazare în scop didactic, cu mult material confecționat de cadrele didactice, un exemplu de creativitate, precum în clasa dnei învățătoare Floare Tripe, unde am admirat macheta „Ca la țară”, ingenioasele colaje: „La poli”, „Ciocnitul ouălor, „Ca la țară” și „Felicitare de 8 Martie”, toate cu pozele elevilor clasei plasate ingenios de dna prof. Constanța Mărincean în acel cadru care duce ochiul în eroare și dă impresia de un tot și o singură imagine, admirabile realizări artistice! Pentru animarea machetei „Ca la țară”, s-a apelat la patru „actori” (Adina Maghiar, Florin Turon, Camelia Jurău și Romeo Pantea).
Mici talente, mari speranțe... la pictură! 
În clasa a III-a, învățătoarea Maria Popa avea să ni-i prezinte pe: Bianca Luncan, Andrei Martin, Octavian Bogdan, Ionuț Gabrian, Andreea Mereu, Gabriela Purda, Andrei Tanc, Anca Ianc și Mirabela Paina, cu lucrările lor, ca „mici talente, mari speranțe la pictură.”
La sfâșitul orelor de curs, aveam să-i cunoaștem și pe premianții I și II ai școlii, „crema” (vorba doamnei profesor Constanța Mărincean): Mădălina Dumitrița Nicorici (din clasa a V-a), Alexandru Marin Paina și Florica Mihaela Purda (a VI-a), Anca Sorina Roșca (a VII-a), Ionuț Crupca și Ioana Filip (din clasa a VIII-a), iar despre Sorina Anca Roșca s-a dus vestea că ar cânta precum o privighetoare (talentată la muzică, dar și la engleză).
Calculatoare sunt, dar din epoca de „piatră”
Ce poți face cu Pentium I și II, decât să te joci de-a informatica, să-ți plimbi degetele pe tastatură și să înnebunești mouse-ul. Orele de informatică opțional se desfășoară în Centrul de informare și documentare, acolo unde s-au desfășurat și activitățile organizate împreună cu comunitatea în timpul derulării proiectului „Educarea spiritului democratic în școală și comunitate”. Aici sunt depozitate cele 12 calculatoare achiziționate în timp cu sprijinul părinților, ba primite de la unii și de la alții care nu mai aveau ce face cu ele, fiind uzate moral. Dar, și așa, elevii erau încântați de ele, pentru că citeau și butonau tastatura și plimbau mouse-ul de ici-colo, vorba aceea: învățau să „lucreze” pe calculator. De-acum, așteaptă și ei calculatoare adevărate cu care să poată ieși în lume, dacă tot au internet în școală (și acasă).
Transmiterea unor obiceiuri din generație în generație
Dna profesoară Constanța Mărincean ne-a povestit despre transmiterea unor obiceiuri din generație în generație. Este vorba de torsul cânepii, țesutul și cusutul fețelor de masă cu diferite motive tradiționale - „activități care s-au desfășurat având ca fundal sonor cântece populare interpretate cu mult drag de participanți. Nu au lipsit snoavele, zicătorile și  poeziile ce încă mai circulă prin viu grai în sat.
Sărbătoarea Nașterii Mântuitorului a antrenat întregul colectiv al școlii în organizarea programului artistic prezentat în CCID. S-au întrecut în interpretarea colindelor elevii din ciclul primar, grupul vocal al claselor a IV-a și a V-a, băieții din clasa a VIII-a, precum și grupul vocal al clasei a VII-a...”
„Lipsa lor de interes ne doare cel mai tare!” 
În cadrul proiectului „Educația spiritului democratic în școală și comunitate”, dar și în afara lui, prin intermediul lectoratelor cu părinții și al altor activități, dascălii din Livada caută să determine părinții să-și dea mai mult interes pentru pregătirea propriilor copii, să fie mai receptivi la semnalele care vin din partea cadrelor didactice. „Încercăm, ne luptăm cu comunitatea, și reușim în multe privințe să-i câștigăm pe părinți de partea noastră, dar adesea ne izbim ca de un zid, în cazul părinților elevilor cu probleme. Lipsa lor de interes ne doare cel mai tare, declară prof. Constanța Mărincean. În alt mod ar răspunde și s-ar comporta elevul dacă ar vedea și ar simți mai mult interes din partea părinților.”
Prin urmare, dascălii nu se plâng de frecvența elevilor la cursuri, ci de lipsa de interes a părinților copiilor cu probleme.
Altfel, școala dispune de cadre calificate la toate materiile, iar directorul școlii coordonatoare din Nojorid, prof. Mihai Pop, răspunde prompt solicitărilor. „Elevii din Livada au participat în nenumărate rânduri la activități în comun (activități cultural-artistice și întreceri sportive), organizate în moderna sală de sport de la Nojorid, beneficiind și ei de transport cu microbuzul școlii coordonatoare”, după cum ține să sublinieze directorul adjunct, prof. Gheorghe Mărincean. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (136 de poze), accesați Galeria foto: Școala din Livada a-nflorit!

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

miercuri, 21 august 2019