Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activități înscrise în Cartea Recordurilor

Joi, la Aleșd – „Mai încrezători fără televizor”

Activități înscrise în Cartea Recordurilor

Preșcolarii din grupa mixtă și grupa mare de la Grădinița „Holcim” Aleșd, îndrumați de educatoarele: Florica VESA, Ancuța TUNDUC, Florina PLEȘ și Maria SIMAI, au participat joi (15 noiembrie 2012) la activități înscrise în Cartea Recordurilor.

Activitățile desfășurate în cadrul proiectului cu tema ,,Mai încrezători fără televizor” (proiect implementat în parteneriat cu Pro Cariere Oradea) au avut drept scop dezvoltarea capacităților socio - emoționale și formarea deprinderii de a-și petrece timpul liber participând la activități practice, sportive și distractive.
În abordarea temei, copiii din grupa mixtă s-au întrecut în cadrul unor jocuri de perspicacitate (Cel mai mare castel din pahare de unică folosință), jocuri de îndemânare (Scrierea a cât mai multor   cercuri cu piciorul), de precizie (Aruncarea la țintă fixă a cărților de joc), de mișcare (Săritura în lungime de pe loc) și creativitate (Cel mai atractiv platou cu fructe sau legume).
Copiii au fost foarte încântați și atenți să realizeze recordul de pricepere la grupa din care au făcut parte. La sfârșitul activității, au fost desemnați cei care au reușit să stabilească un nou record (pentru Cartea Recordurilor din grădiniță):
Turcuș Victoria – la săritura în lungime (95 cm), Butiri Ștefania – cel mai frumos platou, Ivan Alexandru – un castel din 60 de pahare, Mihoc Darius – 18 cărți aruncate în pălărie, din 20, Modog Patricia – 27 de cercuri scrise cu piciorul.
Entuziasmul cu care au participat copiii la activitate ne-a demonstrat că inițierea jocurilor de orice fel, atât la grădiniță, cât și acasă, este benefică preșcolarului, că angajarea copiilor în activități practice și distractive constituie alternativa cea mai fericită care poate concura cu succes televizorul și calculatorul (timpul pierdut de copii în fața televizorului și calculatorului).
Părinții, prezenți în număr mare la activitățile noastre, s-au convins, o dată în plus, de puterea motivației (cum a fost în cazul nostru anunțul primit de la primarul orașului de a economisi curent electric, iar pentru copii provocarea de a figura în Cartea Recordurilor grădiniței noastre) și de modalitățile nenumărate pe care le avem pentru a oferi copiilor alternative viabile de petrecere a timpului liber, departe de televizor și calculator. Manifestările s-au vrut invitații la joacă, folosind obiecte obișnuite, la îndemâna oricui, dar care pot produce efecte nebănuite și mai cu seamă multă plăcere copiilor noștri.
În ideea că recordurile pot fi oricând doborâte, sperăm ca părinții și copiii să petreacă cât mai mult timp împreună, exersând și jucându-se, spre binele celor mici.
În căutarea unei comori
La grupa mare, copiii au pornit în căutarea unei comori, „uitând” astfel de televizor; acțiunea avea să ne demonstrează că dorința de a cerceta, a descoperi, a se mișca, a se juca, este mai puternică decât a sta în fața televizorului.
Jocurile propuse de educatoare au fost distractive și antrenante, iar copiii au participat cu plăcere, bucurându-se de ele, alături de părinți. Au fost selectate acele jocuri în care au fost antrenați și părinții. Așa încât, momentele de relaxare totală și bucuria reușitei au fost trăite și împărtășite în comun cu colegii de grupă, dar și cu părinții.
Joi, toată lumea s-a simțit bine, bucuria și mulțumirea au fost împărtășite; copiii, educatoarele și părinții au acționat împreună, au simțit și au trăit aceleași emoții. La final, cu toții am avut satisfacția lucrului bine făcut! (prof. Florica VESA)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Activități înscrise în Cartea Recordurilor.

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 19:45:55 Ora standard a Europei de Est