Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Boboceii claselor întâi și-au intrat în mână

La Eco Școala „Avram Iancu”

Boboceii claselor întâi și-au intrat în mână

Din această toamnă, Eco Școala „Avram Iancu” din Oradea s-a îmbogățit cu patru clase întâi: clasa I A (îndrumată de dna prof. Elena Bejușca), clasa I B (prof. Marta Lovas), clasa I C (prof. Ramona Anghel) și clasa I D (prof. Claudia Bei).

Dacă în primele zile de școală, boboceii claselor întâi se simțeau  puțin stingheriți și „încurcați”, neștiind prea bine ce îi așteaptă la școală, de-acum se simt în „apele” lor, fiind încântați de școala lor frumoasă, de sala de clasă, de colegi și de doamna învățătoare.
Dacă manualele îi atrag, temele mai puțin; colegii de joacă le sunt prieteni buni, ca și doamna învățătoare.
Încet-încet, mlădițele firave prind contur, se dezvoltă și se impun. Mulți emit deja pretenții și doresc să fie priviți ca adevărați școlari cu personalitate. Nu vor să mai fie priviți și tratați de sus. Ei răspund pe deplin cerințelor școlii și vor să fie luați în seamă. Prichindeii de odinioară sunt acum mândri de statutul lor de școlari, iar doamnele învățătoare îi respectă și le insuflă încredere în forțele proprii. Cu răbdare și tact, cu înțelegere și iubire, ele îi tratează diferențiat, potrivit particularităților individuale de personalitate, valorificând trăsăturile pozitive de voință și caracter ale fiecăruia. Desigur, roadele demersului lor educațional nu se văd peste noapte. Se percep însă mai ușor cele care țin de citit-scris și socotit, pentru că ei lucrează cu succes în caietele speciale... Comunicarea e foarte importantă în această etapă. Încet, dar sigur limba lor se dezleagă și reușesc să formuleze enunțuri din ce în ce mai dezvoltate, corecte și coerente.
Se știe că perioada de început a clasei întâi e una dificilă. Doamnele învățătoare știu bine acest lucru și sunt pregătite să-i ajute să depășească acest prag. Programul școlar prelungit îi ajută să se adapteze mai ușor, ei fiind mai mult timp împreună în colectivul clasei și alături de doamna învățătoare. În cadrul programului „Școală după școală” (care ține până la ora 16.00), ei își fac temele sub supravegherea doamnei învățătoare, iar dacă nu au înțeles ceva, acum au timp suficient să-și clarifice problemele; elevii cu un ritm mai rapid de lucru rezolvă muncă suplimentară; tot după-amiază, ei desfășoară activități practice, vizionări de filme/desene animate educative, jocuri de construcție și creație etc.
Socializarea este mai puternică și de calitate în programul de după-masă.
Dragi bobocei, colegii voștri mai mari sunt cu ochii pe voi și doresc să vă ajute la nevoie, în cadrul unor parteneriate!
Monica TOADER
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Boboceii claselor întâi și-au intrat în mână.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:03 Ora standard a Europei de Est